[[ شعر و موسیقی ]]
آموزش گیتار پاپ
دو شنبه 16 دی 1392 ساعت 4 بعد از ظهر | بازدید : 1856 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رباعیات خیام
یک شنبه 15 دی 1392 ساعت 4 بعد از ظهر | بازدید : 1816 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

گر چه غم و رنج من درازی دارد

عیش و طرب تو سرفرازی دارد

بر هر دو مکن تکیه که دوران فلک

در پرده هزار گونه بازی دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: رباعیات خیام , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاریکاتور
شنبه 14 دی 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 2125 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: کاریکاتور , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


کاریکاتور
شنبه 14 دی 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 2337 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: کاریکاتور , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گیتار
جمعه 13 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1726 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چهار شنبه 11 دی 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1860 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

ای مزدا

دروغپرستانی که

از اندیشه نیک روی برتابند

به رنج افتند، ولی راستکاران هرگز چنین نکنند.

و پیروان راستی را

چه نادار باشند و چه دارا

باید گرامی شمرد

و پیروان و دروغین و دروند را

هر چند هم که توانگر و توانا باشند

باید کم ارج و خوار داشت.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
چهار شنبه 11 دی 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1798 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سخنانی از بزرگان
دو شنبه 9 دی 1392 ساعت 12 قبل از ظهر | بازدید : 2417 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

اگر شما به خودسازي، نوآوري، پيشرفت و دگرگوني باور داشته باشيد، بايد بدانيد كه براي به دست آوردن آنها، هيچ چيز بهتر از چشم و هم‌چشمي نيست.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

چشم و هم‌چشمي به شما درس باارزشي مي‌دهد و آن اينكه هر اندازه شما خوب باشيد، هميشه كسي پيدا مي‌شود كه از شما بهتر است.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

خوشبختي يعني رشد، يعني زماني كه شما در حال رشد هستيد؛ و يك چشم و هم‌چشمي خوب سبب اين رشد شده است.((ويليام باتلر ييتس)) 

 

 

 

 

 

 

 

جوانان با هر شكستي بيشتر رشد مي‌كنند و مي‌آموزند كه باختن، به چَم مرگ يا بي‌ارزشي آنها نيست، بلكه سوي ديگر پيروزي است.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

با شكست‌ها و پيروزي‌هاي خود، شاد باشيد. بكوشيد در بازي‌ها، برابر نشويد، بهتر شويد.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

به هر چيز كه بنگريد و هر چيزي را كه ببينيد، در زندگي شما رشد مي‌كند. هرچه را هم كه رد كنيد، به پشت سرتان مي‌افتد. اگر هميشه به سايه‌ها بنگريد، بدون ترديد، سايه‌ها تبديل به زندگي‌تان مي‌شوند.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

اگر يك هفت تير، پشت سر افراد بدبين بگذاريد، بي‌درنگ از اين حس "ضد زندگي" بودن درمي‌آيند و ناگهان به ميليون‌ها بهانه براي زنده بودن مي‌انديشند.((چسترتون)) 

 

 

 

 

 

 

 

پذيرش دشواري‌ها و پذيرفتن و دست و پنجه نرم كردن با آنها، يكي از ويژگي‌هاي افراد خوش‌بين است.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

عشق، نه مي‌آيد و نه روي مي‌دهد، بلكه عشق، آفريده مي‌شود.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

دنيا به هر گونه‌اي كه بخواهيم به آن بنگريم، براي ديدن ما آفريده مي‌شود.((كافمن)) 

 

 

موضوعات مرتبط: سخنانی از بزرگان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
شنبه 7 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1560 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش تئوری موسیقی


خصوصی



09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
جمعه 6 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1804 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوت از ترانه سرایان
پنج شنبه 5 دی 1392 ساعت 11 بعد از ظهر | بازدید : 1692 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

از ترانه سرایان جهت همکاری در

در آلبوم دعوت به همکاری می شود.

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
چهار شنبه 4 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1571 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دستگاه های موسیقی ایرانی
سه شنبه 3 دی 1392 ساعت 11 قبل از ظهر | بازدید : 2008 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 
دستگاه های موسيقی ايرانی
 

آيين جمشيد
از آوازهاي سي گانه باربد. اين لحن را نظامي ساز نوروز خوانده است.

آذربايجاني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

آرايش خورشيد
از لحان سي گانه باربد است. در برهان قاطع نام اين آواز آرايش جهان آمده است.


ابوعطا
يكي از متعلقات دستگاه شور، كه گامش با آن يكي است و تنها اختلاف آن با شور در توقف مكرر روي درجه چهارم ( نت شاهد ) و درجه دوم ( نت ايست ) است. حجاز نيز شبيه به ابوعطا است و بيشتر براي خواندن مناجاتهاي مذهبي و قرآن بكار مي رود.

ابوالچپ
نغمه اي كه در ماهور و راست پنچ گاه آيد
.

ارجنه
نوايي و لحني است از موسيقي
.

اسپهان
نام آهنگي از موسيقي.

اسپهانك
نام آهنگي از موسيقي.

اشكنه
نام نوايي از موسيقي است.

اشوراوند
از اصطلاحات موسيقي است.

اصباهان
نام مقامي است از كليه دوازده مقام موسيقي و آن را اصفهانك نيز خوانند.

اصفهان
يكي از چهار مقاله اصلي موسيقي است داراي دو فرع، حسيني و نوا، نام پرده اي از دوازده پرده موسيقي، اصفهانك نيز گفته مي شود.

اصول ثقيل
يكي از هفده اصول موسيقي و اصول را به هندي تال گويند.

اصول خفيف
يكي از هفده اصول موسيقي.

اصول دار
در هيات نوازندگان كسي را گويند كه اصول نگاه دارد يا با اشارات دست و چوب و با ضرب آنان را به اصول رهبري كند.

آن كه با طبل يا دف يا دورويه( دايره ) اصول نگاه دارد و خوانندگان و رقاصان و ورزشكاران را رهبري كند.

اصول فاخته
نوع يازدهم از هفده گونه اصول در موسيقي است. نام اصولي باشد كه از هفده بحر اصول موسيقي و آنرا فاخته ضرب هم خوانند و نام صوتي هم هست.

افشار
نغمه اي از دستگاه شور است، گوشه هاي مهم آن عبارتند از: درآمد، جامه دران، مثنوي پيچ، قرايي، شاه ختايي.

اوج
از گوشه هاي دستگاه شور است.

اورنگي
يكي از الحان سي گانه باربد است.

اوفر
هشت ضرب ( ديك دك دك ديك ديك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران است.


باد آورد
نام نوايي است از موسيقي.

باده نوشين
نامي از نامهاي موسيقي.

باروزنه
نام نوايي است از موسيقي.

باغ سياووشان
باغ سياووشان نام نوايي است از موسيقي و يكي از الحان سي گانه باربد است.

باغ شهريار
دستاني از موسيقي ايراني و از دستانهايي كه باربد در وصف قدرت و ثروت خسرو پرويز ساخته بوده است.

باغ شيرين
نام نوايي از موسيقي و لحن چهارم از سي لحن باربد.

برافشان
( ديك دك ديك دك ديك دك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران است.

برگردان مسيحي
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

بستان شيرين
نام نوايي است از موسيقي كه آن را باغ شيرين هم ناميده اند.

بسته صفاهان
لحني از الحان موسيقي.

بسته نگار
نوعي سرور و راگني و نقشي است از موسيقي.

بسكنه
نوايي از موسيقي است.

بغدادي
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

بيات ترك
از نغمه هاي شور است كه گوشه هايش عبارتند از: در آمد، شكسته، قطار و فيلي


پاليزان
از نغمه هاي دوره ساساني است.

پرتو فرخار
دومين آوازي كه باربد براي خسرو پرويز خواند و خسرو را چنان خوش آمد كه گفت: «همه اعضاي بدن من مي خواهند براي بهره بردن از آن سراپا گوش گردند»‌.

پرده تنگ
نام الحاني از الحان موسيقي.

پرده چغانه
نام نوايي است از موسيقي.

پرده خرم
نام نوايي است از موسيقي.

پرده دير سال
نام پرده اي است از موسيقي.

پرده زنبور
نام پرده اي است از موسيقي.

پرده عنقا
نام نوايي است در موسيقي.

پر كوهان
نوايي است از سي و يك لحن معروف.

پنجه كردي
آهنگي از موسيقي.

پيش در آمد
نوعي قطعه ضربي است كه در واقع قسمتهاي مهم يك دستگاه است كه با ضرب يكنواخت سه ضرب و شش ضرب و دو ضرب و چهار ضرب اجرا مي شود.


تخت اردشير
نام نوايي است از موسيقي در دوره ساساني.

تخت طاقديس
يكي از الحان سي گانه باربد است. اين آواز را تخت طاقديس نيز خوانند.

تركي ضرب
سيزده ضرب است ( ديك ديك دك دك دك ديك دك ديك دك ديك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران است.



ثقيل
سي و شش ضرب است. از ضربهاي موسيقي ايراني است.

جالينوس
نام نوايي است در موسيقي.

جامه دران
از نغمه هاي ساخته نكيسا و متعلق به دوره ساساني در مايه اصفهان است كه گويند نكيسا اين نوا را چنان خوب نواخت كه حضار مجلس همه جامه ها به تن پاره كردند و مدهوش افتادند.

جرق
مقام موسيقي، پرده موسيقي.

جفت ساز
يكي از فنون و هنرهاي سازندگي و صفتي از صفات سازهاي زهي.

جمش
نام آوازي است.

جوانويه
نام آهنگي است در موسيقي.

جهارت
آهنگي است در موسيقي.


چار باغ
از الحان موسيقي، آهنگ مخصوصي در يكي از دستگاه هاي موسيقي قديم ايران.

چار ضرب
نوعي از نوازش ساز كه به هندي چوتالا گويند و نوعي نواختن ضرب كه در زورخانه معمول است.

چار گاه
چهار گاه را ببينيد.

چپ مضراب
اصطلاحي در طرز مضراب زدن به سيم هاي ساز.

چسته
نغمه و آهنگ را گويند.

چغان
چوبي را گويند مانند مشته حلاج كه سر آن شكافته جلاجلي چند در آن تعبيه كنند و اصول موسيقي را بدان نگه دارند و نام دستگاهي از موسيقي نيز هست.

چكاوك
از نغمه هاي دروه ساساني است در مايه همايون.

چنبر
دوازده ضرب ( ديك دك ديك ديك دك ديك دك دك دك ) از ضربهاي موسيقي ايراني است.

چند مايگي
از اصطلاحت موسيقي است.

چوپاني
نام آهنگي است از آهنگهاي موسيقي مي باشد.

چهار پاره
از گوشه هاي موسيقي ايراني است و معمولا در حجاز ابوعطا مي آيد و معمولا سه ضربي است و عده اي آن را هفت ضربي مي دانند و اين وزن در ماهور به نام نصير خاني معروف است.

چهار گاه
دستگاهي است بسيار قديمي و اصيل. بعضي از آوازهاي محلي و آهنگ عروسي معمولا در ايران و مبارك باد در اين دستگاه نواخته مي شود. گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: در آمد ـ پيش زنگوله و نغمه ( كه آهنگ دو ضربي است )‌زنگوله ( آهنگ سه ضربي )، پهلوي، رجز ( كه اشعار فردوسي با آن خوانده مي شود ) و گوشه هاي: بدر، زابل، بسته نگار، مويه، حصار، پس حصار، معربد، مخالف، مغلوب، دوبيتي، كرشمه، حزين، خزان، حدي، ارجوزه، منصوري، ساربانك، پرستوك، شهر آشوب، حاشيه، لزگي.

چهار مضراب
قطعاتي كه با يك ساز همراه تنبك اجرا مي شود كه اول مخصوص سازهاي مضرابي بوده ولي بعداً با سازهاي آرشه اي نيز تقليد شد.

حاجياني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

حربي
پنج ضرب ( ديك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران است.

حزان
اصطلاح موسيقي است.

حزين
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

حسيني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

حصار
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

حصارك بدل
لحني از الحان موسيقي.

حقه كاووس
يكي از الحان سي گانه باربد است. اين آواز را حقه كاس نيز گويند.


خارا
از گوشه هاي موسيقي در دستگاه شور است.

خارج خوان
اصطلاح موسيقي است و بر كسي اطلاق مي شود كه خارج از دستگاه آواز خواند.

خاركن
نام نوايي است از الحان موسيقي كه از غايت فرح خار غم از دل مي كند.

خانه عنقا
نام نوايي از موسيقي است.

خاوران
نام يكي از گوشه هاي دستگاه ماهور است.

خجست
نام نوايي است از موسيقي كه آن را خجسته نيز گويند.

خسرواني
از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه ماهور نواخته مي شود و لحني كهن است كه مبتني بر نثر به مدح و آفرين خسرو پرويز نواخته مي شد. در واقع خسرواني يك نوع اشعار هجايي بوده و همانند ترانه ها و سرودهاي كنوني است.

خفيف
بيست و پنج ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران است.

داد آفريد
نام يكي از سرودهاي ايران باستان كه باربد براي خسرو پرويز ساخته بود نام درست آن بايد دادار آفريد باشد.

درآمد
از گوشه هاي موسيقي در بيات ترك و افشار.

درغم
از نغمه هاي دوره ساساني است.

دستان عرب
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

دشتستاني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

دشتي
يكي از آوازهاي دستگاه شور . دشتي از زيباترين متعلقات شور، و غم انگيز ولي ظريف است، آواز چوپاني ايران مي باشد و زندگاني بي آلايش چوپانان و صحرانشينان را وصف مي كند، گوشه هاي مهم نغمه دشتي عبارتند از: درآمد، دوبيتي، گيلكي، گبري، بيات كرد.

دل انگيزان
از نغمه هاي دوره ساساني است.

دو بر يك
پنج ضرب است ( ديك دك ديك دك دك ديك دك دك ديك ). از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

دوبيتي
از گوشه هاي موسيقي ايران است.

دور
سيزده ضرب، ( ديك دك ديك دك دك ديك دك دك ديك). از ضربهاي موسيقي است.

ذوات الاوتار
آلات موسيقي كه در آنها زه بود. اين آلات مثل عود و چنگ، نزهت، قانون، رباب، تنبور، تار، سه تار، سي تار، كمانچه و غيره مي باشد.

ذوات النفخ
آلاتي موسيقي كه با دميدن نفس آدمي يا هوا نغمه كنند قسم اول چون ناي و شيپور و سورنا و كرنا و قره ني و قسم دوم چون ارغنون و ناي انبان و ارگ و پيانو و غيره.

ذوالنقرات
آلات طرب كه با زخم و ضرب نغمه كنند چون دف و دورويه و تنبك و طبل و نقاده و دهل و مانند آنها.

ذوالاربع
اصطلاحي از موسيقي است.

ذوالاربعات
اصطلاحي از موسيقي است كه چهار نغمه نيز گفته مي شود.

ذوالخمس
اصطلاحي در موسيقي است.

ذوالكل
دوره نغمات هشتگانه يا گام را گويند.
« از داد آفريد تا دور »

راح و روح
از آواز هاي باربد كه نظامي آنرا روز فرخ ناميده است.

راز و نياز
يكي از گوشه هاي دستگاه همايون.

راست پنچگاه
اين دستگاه مقام ششم در موسيقي ايراني است كه بسيار قديمي است و به مناسبت اسم آن احتمالا به زمان ساسانيان مي رسد و نام « راست » در موسيقي ممالك مسلمان چه مجاور و چه دور ايران ديده مي شود. گوشه هاي آن خسرواني، بحر نور است و گوشه فرعي آن زنگوله صغير، زنگوله كبير، نغمه، روح افزا، نيريز، پنچگاه، سپهر، عشاق، نوروز عجم، قراچه، ميرقع، نهيب، عراق، محير، آشور، اصفهانك، بسته نگار، حزين، طرز، ابوالچپ، راوندي، ليلي و مجنون، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفير و فرنگ، ماوراء النهر، راك، راك عبدالله، شهر آشوب، حربي.

راست حجاز
موسيقي پرده حجاز كه راست قديماً پرده ( دايره ) بوده است مانند راست پنجگاه و غيره و حجاز نيز يكي از ملحقات دستگاه شور است.

راست ساز
نوعي از فنون سازندگي و صفتي از صفات سازهاي زهي است.

راست كوك
اصطلاحي از موسيقي كه در سازهاي زهي كه يك سر سيمها به كاسه ساز متصل است و ثابت مي باشد و سر ديگر آن سيمها به گوشه هاي غير ثابت اتصال دارد كه براي كم و زياد كردن آواي ساز آن گوشه ها را به طرف راست يا چپ مي پيچاند.

راست ماهور
دستگاه ماهور در اصطلاح موسيقي.

راست مايه
آهنگي از موسيقي است از دستگاه راست پنچگاه.

راك عبدالله
نام نوايي است در دستگاه ماهور.

رامش جان
نام لحن هشتم از سي لحن باربد و نوايي است از ساخته هاي او، در برهان قاطع اين لحن آرامش جهان نوشته شده است.

رامشخوار
نام نوايي است از موسيقي.

راوندي
نام قطعه اي از قطعات دستگاه همايون در اصطلاح موسيقي.

راه گل
از نغمه هاي دوره ساساني است.

راهوي
( يا رهاوي ) نام مقامي از موسيقي كه رهاوي نيز گويند و مقامي از دوازده مقام موسيقي است.

رزم خسرو
نام پرده و لحني از موسيقي ( اصطلاحي از موسيقي ).

رمل صغير
دوازده ضرب ( ديك دك دك دك ديك دك ديك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

رمل كبير
بيست و هشت ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

رنگ
نوعي موسيقي كه با آن مي توان رقصيد.

رواني
پنج ضرب ( ديك دك ديك دك ) از ضربهاي موسيقي ايراني است.

روح الارواح
اصطلاحي است در موسيقي.

روز فرخ
از آواز هاي باربد.

روشن چراغ
از نغمه هاي دوره ساساني است.

رهاوي
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

ره خسرواني
يكي از آهنگهاي باربد است.

زابل گبري
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

زاحم
يكي از آهنگهاي موسيقي است.

زاغ
نام نوايي است از موسيقي.

زبول
نوايي است كه مطربان زنند.

زجاف
آواز و صداي كوس و نقاره را گويند.

زخمه ور
نوازنده سازهاي زهي را گويند.

زنگوله
نغمه اي از راست پنجگاه است كه سه ضربي است.

زير افكن
از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه شور ساخته شده است.

زيركش سلمك
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

ساربانك
يكي از آهنگهاي موسيقي است.

سازسير آهنگ
ساز بلند آواز.

سازگري
نام پرده اي است از موسيقي مركب از مقام عراق و اصفهان.

ساز نوروز
از آوازهاي باربد.

سبز آرنگ
نام لحني از مصنفات باربد.

سبز بهار
نام نوايي از موسيقي است و آنرا سبزه بهار نيز گويند. و از نغمه هاي دوره ساساني است.

سبز در سبز
نوايي از موسيقي و نام لحن نهم از سي لحن باربد.

سبزه بهار
نام نوايي و لحني از موسيقي.

سبزه در سبزه
سبز در سبز را ببينيد.

سبك
در اصطلاح موسيقي به نوعي از آهنگ گفته مي شود كه قابل فهم عامه باشد مثل موسيقي جاز كه در اين موسيقي در مقابل سنگين كه عبارت از موسيقي كلاستيك است بكار برده مي شود.

سپهبدان
نام پرده اي از موسيقي.

سرخانه
به اصطلاح موسيقي به معني آواز بلند است.

ستي زرين
نام آهنگي است.

سر پرده
نام پرده اي از موسيقي.

سرجس
نام آهنگي است.

سرزير
نام نوايي است از موسيقي.

سرصبح
آهنگي كه سربازان پيش از سپيده دم نوازند.

سروستان
از الحان سي گانه باربد است.

سروسهي
از آوازهاي باربد.

سلمك
اصطلاحي است در موسيقي.

سه گاه
اين دستگاه تقريباً در همه ممالك اسلامي متداول است. اين دستگاه بيشتر براي بيان احساس غم و اندوه كه به اميدواري مي گرايد مناسب است. آواز سه گاه بسيار غم انگيز و حزن آور است.گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: در آمد، مويه، زابل، مخالف، حصار، گوشه هاي ديگر مانند: آواز، نغمه، زنگ شتر، بسته نگار، زنگوله، خزان، بس حصار، معربد، حاجي حسيني، مغلوب، دوبيتي، حزين، دلگشا، رهاوي، مسيحي، ناقوس، تخت طاقديس، شاه ختايي، مداين، نهاوند.


شادباد
از نغمه هاي دوره ساساني است.

شاديانه
ساز و دهل كه به شادي فتح يا عروسي مي زنند.

شادروان مرواريد
نام صوتي از مصنفات باربد و وجه تسميه اش اين است كه روزي باربد رامشگر به شادروان خسرو پرويز نشسته بود آن صوت را نواخت و آن را شادروان نام نهاد و خسرو فرمود طبقي پر از مرواريد نثار باربد كردند و آن را شادروان مرواريد خواندند و ضمناً اين صوت لحن دوازدهم از سي لحن باربد است.

شاكورد
نام نوايي از موسيقي.

شاه ختايي
از گوشه هاي موسيقي در نغمه افشار.

شاه ناز
نام لحني است در موسيقي.

شاه نامه
نام لحني است در موسيقي.

شبديز
از الحان سي گانه باربد است كه به مناسب مرگ شبديز ( اسب خسروپرويز ) سروده شده است.

شب فرخ
يكي از الحان باربد. در برهان قاطع نام لحن چهاردهم، از سي لحن باربدي محسوب شده ولي در فهرستي كه نظامي در خسرو و شيرين آورده لحن شانزدهم از سي و يك لحن باربدي است.

شور
اين دستگاه ريشه بسيار قديمي دارد و مبناي بيشتر موسيقي هاي محلي و موسيقي معمول در ايلات به شمار مي رود نغمه هاي اين دستگاه عبارتند از:

1ـ نغمه ابوعطا كه گوشه هاي آن؛ در آمد، حجاز و چهار باغ است ( چهار باغ قطعه اي است ضربي، كه با اشعار با قافيه مخصوص همراهي مي شود).

2ـ نغمه بيات ترك با گوشه هاي؛ درآمد، قطار و فيلي. قطار در ايلات كرد بسيار معمول است و اغلب با اشعار بابا طاهر همراهي مي شود.

3ـ نغمه افشار كه گوشه هاي مهم آن؛ درآمد، جامه دران، مثنوي پيچ، قرايي، شاه ختايي است.

4ـ نغمه دشتي كه خود استقلال نيمه كاملي دارد. پايه موسيقي محلي بخصوص در شمال ايران است گوشه هاي مهم اين نغمه؛ درآمد، دوبيتي، گيلكي، گبري، بيات كرد است.

علاوه بر گوشه هايي كه در چهار نغمه بالا ذكر شد، گوشه هاي ديگري نيز در اين دستگاه نواخته مي شود مانند: سيخي و سملي در ابوعطا، دوگاه و روح الارواح در بيات ترك، نهيب در افشاري بيدكاني، چوپاني، غم انگيز، سرنج و كوچه باغي در دشتي، شهناز، گريلي، ملانازي، بزرگ، رهاب در شور. گوشه هاي ديگر دستگاه شور از اين قرارند: زيركش، سلمك، گلريز، صفا،‌خارا، قجر، حزين، قراچه، رهاوي، دستان عرب، تبه نگار، بغدادي، چهار پاره، برگردان مسيحي، حسيني، عراق، نهفت شكسته، اوج، غم انگيزم، عقده گشا، كوچه باغي، نشابورك، ضرب اصول، نيشاپور، حاجياني، دشتستاني، آذربايجاني، خسرواني، مهرباني.

صبا
نام آهنگي از آهنگهاي موسيقي.

صحت نامه
تصنيفي است در موسيقي ساخته نصيرالدين طوسي.

صفا
از گوشه هاي موسيقي در دستگاه شور است.

صفاهان
نام پرده اي از موسيقي كه آن را در آخر شب سرايند.

صفاهانك
يكي از دوازده مقام موسيقي.

صوت الفتح
پنجاه و نه ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

صوفيانه
سه ضرب ( ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايراني مي باشد.

صيار
آواز چنگ را گويند.

ضرب اصول
از گوشه هاي دستگاه شور است.

طاقديسي
نام نوايي است از سي لحن باربد.

طرنگشت
آواز تار و سازهاي زهي.

طنطنه
آواز تنبوره ورود و بربط را گويند و به معني آواز نقاده و كوس نيز گفته شود.


عراق
از گوشه هاي دستگاه شور است.

عقده گشا
.از گوشه هاي دستگاه شور است

غرد
نوايي است از موسيقي.

غم انگيزم
از گوشه هاي دستگاه شور است.

غنايي
شعر غنايي يا شعر موسيقي، شعري است كه حاكي از عواطف و احساسات روحي باشد. فخر، حماسه، حكمت و تعليم، مدح، هجا، رثا ء، تشبيب، وصف مناظر و نظاير آنها همگي در اين گونه به چشم مي خورد.

غنچه كبك دري
لحن بيست و ششم از سي لحن باربد.

غنه
تحريري است از موسيقي كه در هنگام غنا و سراييدن بخيشوم بيني و دماغ ادا كنند.

فاخته ضرب
( ديك ديك دك ديك دك دك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران و نام اصل يازدهم از هفده بحر اصول موسيقي كه گونه اي نواختن ساز را هم گويند.

فرخ روز
نام پرده اي است از موسيقي و صوتي از مصنفات باربد و نام لحن بيست و هفتم از سي لحن باربد.

فرغانه
نام شعبه اي است كه آن را نهاوندك مي خوانند.

فنه
نام نوايي است كه مطربان نوازند.

فيلي
از گوشه هاي نغمه بيات ترك است.


قالوس
نام نوايي و لحني از موسيقي است.

قجر
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

قرايي
از گوشه هاي موسيقي در نغمه افشار.

قراچه
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

قرة العين
نام آهنگي است در موسيقي.

قره باغ
آهنگي است در موسيقي.

قصابه
نام آهنگي است.

قطار
از گوشه هاي بيات ترك كه در ايلات كرد بسيار معمول است و اغلب با اشعار بابا طاهر خوانده مي شود.

قفل رومي
نام لحن پانزدهم از سي لحن باربد. ( اين لحن ترجمه شده لحن پهلوي است به عربي )


كاري
اصطلاح موسيقي است.

كاويزنه
از آهنگهاي موسيقي است.

كبك دري
از الحان سي گانه باربد است.

كرشمه
نغمه كوچك و سه ضربي است كه در اثر دستگاه ها و آوازها نواخته مي شود.

كوچه باغي
از گوشه هاي دستگاه شور است.

كيخسرو
از آواز هاي باربد.

كين ايرج
از الحان سب گانه باربد است.

گام
دايره، ذوالكل دوره نغمات هشتگانه ،گام توالي هشت نت موسيقي است.

گاويزنه
نوايي از موسيقي است.

گبري
گوشه اي در ابوعطا است
گردانيا
نام نوايي است از موسيقي.

گردانيه
نام پرده اي از موسيقي است.

گشايش
نام آهنگي است در موسيقي.

گلريز
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

گلزار
نام نوايي است در موسيقي.

گل نوش
از نغمه هاي دوره ساساني است.

گنج باد آورده
از الحان سي گانه باربد است كه به افتخار شهر براز سردار معروف ايران به مناسبت فتح مصر ساخته شده است و منظور گنجهايي است كه امپراطور روم باركشتي كرده بود و بوسيله بادبه ساحل افتد و نصيب سردار ايراني شد.

گنجدار
نام نوا و صدايي است از موسيقي.

گنج ساخته
از آواز هاي باربد.

گنج سوخته
نام لحن هجدهم است از سي لحن باربد.

گنج عروس
يكي از ساخته هاي باربد.

گنج فريدون
نام نوايي است كه رامشگران زنند.

گنج گاو
نام لحن هفدهم از سي لحن باربد. نام ديگر اين لحن كه در برهان قاطع نوشته شده گنج كاوس است.

گنج گاوان
نوايي است از نواهاي باربد.

گنج گاوميش
نام نوايي است از نواهاي باربد.

گوركا
آهنگي است از موسيقي.

گوشت
يكي از شش آواز موسيقي است كه آن نوروز و مايه و سلمك و گوشت و شهناز و گردانيه باشد.

گويا
نام آهنگي است.
لبينا
نام نوايي از موسيقي است.

ليلي
نوايي از موسيقي است.

ماه بركوهان
يكي از الحان سي گانه باربد است.

ماهور
فواصل گام ماهور با فواصل گام بزرگ غربي منطق است اين دستگاه به همين نام و فواصل مشابه در شرح ادوار صفي الدين يافت مي شود و همين دليل قدمت آن است. اين گام مبين شجاعت، شادي و اميدواري و پيشرفت زندگي است. گوشه هاي اين دستگاه عبارتند از: درآمد، كرشمه، گشايش، خوارزمي و گاهي دلكش كه گوشه دستگاه شور است و براي تنوع و خروج از يك نواختي در اين دستگاه مي نوازند. گوشه هاي ديگر اين دستگاه كراوغلي، داد، خسرواني، خاوران، طرب انگيز، طوسي، آذربايجاني، فيلي، زيرافكند، ماهور صغير، ابول، حصار ماهور، نيريز، نهيب، عراق، محير، آشور آوند، زنگوله، سروش، اصفهانك، راك هندي، صفير، نغمه، راك عبدالله، ساقي نامه، صوفي نامه، پروانه، بسته نگار، حربي، شهر آشوب.

مثنوي پيچ
از گوشه هاي موسيقي در نغمه افشار.

مخالف
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

مخمس
بيست ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران است.

مرواي نيك
يكي از الحان سي گانه باربد است.

مشكدانه
از الحان سي گانه باربد است.

مشك مالي
از آوازهاي باربد.

مشكويه
يكي از الحان سي گانه باربد است.

مويه
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

مهرباني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

مهرگاني
از آوازهاي باربد. مهرماني نام ديگر اين آواز است كه در برهان قاطع نوشته شده است.


نار شيرين
نام نوايي است از موسيقي

ناز نوروز
نام نوايي است از موسيقي.

ناقوس
در موسيقي نام يك آواز از دستگاه سه گاه است.

ناقوسي
نام لحن بيست و ششم از سي لحن باربد.

ناله
آواي ادوات موسيقي.

نخجيرگان
نام نوايي است از موسيقي كه باربد آن را ساخته است. اين نوا را نخچير گان و نخچيرگاني هم گويند كه نام لحن سي ام باربد است. و به قولي نام لحن بيست و هفتم است.

نخچير گاو
نام نوايي است از موسيقي. ظاهراً اين كلمه مصحف نخچير گان است.

نستور
در موسيقي نام يك رنگ دستگاه همايون و نوا است.

نشابور
يا نشابورك نام نوايي است از موسيقي و نام شعبه اي است از نوا كه به نواشابور مشهور است.

نصيرخاني
چهار پاره را به ببينيد.

نغمه
گوشه اي از دستگاه راست پنجگاه است كه سه ضربي است.

نوا
فواصل درجات دستگاه نوا با گام شور مشابه است فقط نت اصلي آن با گام شور تفاوت دارد. در اين دستگاه حالت آرمش و سلامت نفس مشاهده مي شود و براي همراهي اشعاري حاكي از معاني فلسفي مناسب است. گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: درآمد، كه از مايه شروع مي شود و شاهد آن نت چهارم گام و ايست آن نت دوم است. گردانيه، گوشت، نهفت. گوشه هاي ديگر‌ آن: نغمه، بيات راجع، حزين، مويه، عشاق، عشيران، نيشابورك، خجسته، مجلسي، ملك حسيني، بوسليك، نيريز، نستوري، طاقديس، رهاب، عراق.

نوبهاري
از آواز هاي باربد كه نظامي آنرا غنچه كبك دري ناميده است.

نوروز
از الحان سي گانه باربد در مايه همايون است كه به نام جشن باستاني و ملي ايران ناميده شده و به نامهاي مختلف، نوروز كوچك و نوروز خارا و نوروز كيقبادي آمده است كه بعدها نوروز صبا جانشين آنها شد و در كتابهاي دوران بعد نوروز عجم و نوروز عرب نيز آمده است.

نوروز صبا
در پرده چكاوك و از پرده بيداد شروع مي شود ( نوروز را به ببينيد ).

نوروز غرب
در پرده چكاوك توقف مي كند ( نوروز را به ببينيد ).

نوروز خارا
به پرده چكاوك فرود مي آيد ( نوروز را ببينيد ).

نوشين باده
از الحان سي گانه باربد است.

نهفت
از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه نوا ساخته شده است.

نهفت شكسته
از گوشه هاي دستگاه شور است.

نيشاپور
از گوشه هاي دستگاه شور است.

نيم ثقيل
هفده ضرب ( ديك دك ديك دك دك ديك دك ديك دك دك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

نيم دور

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
دو شنبه 2 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1961 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ضرب المثل
یک شنبه 1 دی 1392 ساعت 1 بعد از ظهر | بازدید : 2185 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

ظالم پاي ديوار خودشو ميكنه!

 

ظالم دست كوتاه

 

عاشقان را همه گر آب برد

 

خوبرويان همه را خواب برد!

 

عاشق بي پول بايد شبدر بچينه!

 

عاشقي پيداست از زاري دل!

 

نيست بيماري چو بيماري دل

 

عاقل گوشت ميخوره، بي عقل بادنجون!

 

عالم بي عمل، زنبور بي عسله!

 

عالم شدن چه آسون آدم شدن چه مشكل!

 

عالم نا پرهيز كار، كوريست مشعله دار!

 

عسل در باغ هست و غوره هم هست!

 

عروس مياد وسمه بكشه نه وصله بكنه!

موضوعات مرتبط: ضرب المثل های معروف , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شاهنامه {{ هوشنگ }}
شنبه 30 آذر 1392 ساعت 3 بعد از ظهر | بازدید : 1793 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

جهاندار هوشنگ با راي و داد

 

به جاي نيا تاج بر سر نهاد

 

بگشت از برش چرخ سالي چهل

 

پر از هوش مغز و پر از راي دل

 

چو بنشست بر جايگاه مهي

 

چنين گفت بر تخت شاهنشهي

 

كه بر هفت كشور منم پادشا

 

جهاندار پيروز و فرمانروا

 

به فرمان يزدان پيروزگر

 

به داد و دهش تنگ بستم كمر

 

وزان پس جهان يكسر آباد كرد

 

همه روي گيتي پر از داد كرد

 

نخستين يكي گوهر آمد به چنگ

 

به آتش ز آهن جدا كرد سنگ

 

سر مايه كرد آهن آبگون

 

كزان سنگ خارا كشيدش برون

موضوعات مرتبط: شاهنامه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سخناني از بزرگان
جمعه 29 آذر 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 2232 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: سخنانی از بزرگان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گالري عكس بازيگران قديمي
پنج شنبه 28 آذر 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 1778 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نت آهنگ هاي پاپ و كلاسيك
چهار شنبه 27 آذر 1392 ساعت 12 قبل از ظهر | بازدید : 7514 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: نت آهنگ های پاپ و کلاسیک , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


عصر حجر ( تقسيم بندي عصر حجر )
سه شنبه 26 آذر 1392 ساعت 3 بعد از ظهر | بازدید : 1699 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

اشياي سنگي بر دو گونه اند. يكي داراي تراش زمخت و خشن و ديگري

 

كاملا صيقل يافته. از اين رو باستان شناسان تصميم گرفتند عصر حجر

 

را بر اساس فناوري سنگ به دو دوره تقسيم كنند يك عصر حجر قديم

 

يا ديرينه سنگي و ديگري عصر حجر جديد يا نو سنگي. 

 

اصطلاحات ديرينه سنگي و نو سنگي را نخستين بار جان لوباك باستان

 

شناس انگليسي به سال 1865 پيشنهاد كرد. به گفته ريدر لوباك دوره

 

ديرينه سنگي را زماني مي دانست كه انسان به همراه جانوراني چون

 

ماموت، خرس، كرگدن پشمالو، و ديگر جانوران منقرض شده اروپا را از

 

آن خود داشتند و دوره نوسنگي يعني دوره اي كه با سلاح هاي زيبا

 

وسايلي ساخته شده از سنگ آتشزنه و ديگر سنگ ها مشخص مي شود.

 

 

موضوعات مرتبط: عصرحجر , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوت از ترانه سرايان
دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت 5 بعد از ظهر | بازدید : 1916 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

از ترانه سرايان جهت همكاري

 

 

در آلبوم دعوت به همكاري مي شود.

 

 

 

09354679617

موضوعات مرتبط: کاریکاتور , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار پاپ
یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت 11 قبل از ظهر | بازدید : 1549 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

آموزش گيتار پاپ

 

 

 

خصوصي

 

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آيا مي دانيد؟
شنبه 23 آذر 1392 ساعت 11 قبل از ظهر | بازدید : 2107 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

آیا می دانید دلونیکس رگیا درختی بومی ماداگاسکار است که برای گل‌های قرمز و نارنجیش شناخته می‌شود؟
آیا می دانید   سه مومیایی از مردان نمکی کشف شده در معدن چهرآباد استان زنجان مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) هستند؟
آیا می دانید  فرانتز لیست قطعهٔ لا کامپانلا را بر اساس موومان سوم از کنسرتو ویولن شماره ۲ نیکولو پاگانینی نوشته است؟
آیا می دانید  نخستین مجموعه کتاب کتابخانهٔ عمومی شیکاگو، مجموعه‌ای ۸۰۰۰ تایی از کتاب‌های انگلیسی بود که پس از آتش‌سوزی ۱۸۷۱ میلادی به این کتابخانه هدیه داده شده بود؟
آیا می دانید لوچیانو پاواروتی نخستین موسیقیدان معاصر خارجی بود که پس از مرگش مراسم بزرگداشتی در ایران برای او برگزار شد؟
آیا می دانید قوی ترومپت‌زن بزرگ‌ترین پرندهٔ آبزی جهان و بومی آمریکای شمالی است؟
آیا می دانید جدال براؤر و هیلبرت از مهم‌ترین منازعه‌های درونی ریاضیات در قرن بیستم بود که آلبرت اینشتین آن را به جدال قورباغه و موش تشبیه کرده بود؟

 

موضوعات مرتبط: آیا می دانستید؟ , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار
جمعه 22 آذر 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1907 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

آموزش گيتار پاپ

 

 

 

خصوصي

 

 

 

از مبتدي تا پيشرفته

 

 

 

 

09354679617

 

 

 

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


رباعيات خيام
پنج شنبه 21 آذر 1392 ساعت 2 بعد از ظهر | بازدید : 1924 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

هر چند رنگ و روي زيباست مرا

 

 

چون لاله رخ و چو سرو بالاست مرا

 

 

معلوم نشد كه در طربخانه خاك

 

 

نقاش ازل بهر چه آراست مرا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماييم و نمي و مطرب و اين كنج خراب

 

 

جان و دل و جام و جامه و پردرد شراب

 

 

فارغ ز اميد رحمت و بيم عذاب

 

 

آزاد زخاك و باد و از آتش و آب

 

 

 

 

 

 

 

 

ابر آمد و زار بر سر سبزه گريست

 

 

 

بي باده گلرنگ نمي بايد زيست

 

 

 

اين سبزه كه امروز تماشاگه ماست

 

 

تا سبزه خاك ما تماشا گه كيست

 

موضوعات مرتبط: رباعیات خیام , ,

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سروده هاي ايرج ميرزا ( هديه عاشق )
چهار شنبه 20 آذر 1392 ساعت 1 بعد از ظهر | بازدید : 1675 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

عاشقي محنت بسيار كشيد

 

 

تا لب دجله به معشوقه رسيد

 

 

نشده از گل رويش سيراب

 

 

كه فلك دسته گلي داد به آب

 

 

نازنين چشم به شط دوخته بود

 

 

فارغ از عاشق دل سوخته بود

 

 

ديد در روي شط آيد به شتاب

 

 

نو گلي چون گل رويش شاداب

 

 

گفت به به چه گل رعنايي ست

 

 

حيف از اين گل كه برد آب او را

 

 

كند از منظره ناياب او را

 

 

زين سخن عاشق معشوقه پرست

 

 

جست در آب چو ماهي از شست

 

 

خوانده بود اين مثل آن مايه ناز

 

 

 

كه نكويي كن و در آب انداز

 

 

 

خواست كازاد كند از بندش

 

 

گفت رو تا كه ز هجوم برهي

 

 

 

نام بي مهري بر من ننهي

 

 

 

مورد نيكي خاصت كردم

 

 

 

از غم خويش خلاصت كردم

 

 

 

باري آن عاشق بيچاره چو بط

 

 

 

دل به دريا زد و افتاد به شط

 

 

 

ديد آبي ست فراوان و درست

 

 

به نشاط آمد و دست از جان شست

 

 

 

دست و پايي زد و گل را بروبود

 

 

سوي دلدارش پرتاب نمود

 

 

 

گف كاي آفت جان سنبل تو

 

 

 

ما كه رفتيم بگير اين گل تو

 

 

بكنش زيب سر اي دلبر من

 

 

ياد آبي كه گذشت از سر من

 

 

 

جز براي دل من بوش مكن

 

 

 

عاشق خويش فراموش مكن

 

 

 

خود ندانست مگر عاشق ما

 

 

 

كه ز خوبان نتوان خواست وفا؟

 

 

 

عاشقان را همه گر آب برد

 

 

 

خوب رويان همه را خواب برد

موضوعات مرتبط: سروده های ایرج میرزا , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دعوت از ترانه سرايان
سه شنبه 19 آذر 1392 ساعت 12 قبل از ظهر | بازدید : 1806 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

از ترانه سرايان جهت

 

 

 

 

همكاري در آلبوم دعوت

 

 

 

 

به همكاري مي شود

 

 

 

 

09354679617

موضوعات مرتبط: واژگان اصلاح شده , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار ( پاپ )
دو شنبه 18 آذر 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 1933 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

آموزش گيتار پاپ

 

 

 

از مبتدي تا پيشرفته

 

 

 

خصوصي

 

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نشاني ( سهراب سپهري )
یک شنبه 17 آذر 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 2061 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

خانه دوست كجاست؟  در افق بود كه پرسيد سوار.

 

 

آسمان مكثي كرد.

 

رهگذر شاخه نوري كه به لب داشت به تاريكي شن ها بخشيد.

 

 

 

و به انگشت نشان داد سپيداري و گفت:

 

 

 

نرسيده به درخت

 

 

كوچه باغي است كه از خواب خدا سبزتر است.

 

 

و در آن عشق به اندازه پرهاي صداقت آبي است.

 

 

مي روي تا ته آن كوچه كه از پشت بلوغ سر بدر مي آرد.

 

 

 

پس به سمت گل تنهايي مي پيچي

 

 

دو قدم مانده به گل

 

 

پاي فواره جاويد اساطير زمين مي ماني

 

 

و ترا ترسي شفاف فرا مي گيرد.

 

 

در صميميت سيال فضا خش خشي مي شنوي

 

 

كودكي مي بيني

 

 

رفته از كاج بلندي بالا جوجه بردارد از لانه نور و از او مي پرسي

 

 

 

خانه دوست كجاست

 

 

موضوعات مرتبط: سروده های سهراب سپهری , ,

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


كاريكاتور
شنبه 16 آذر 1392 ساعت 11 قبل از ظهر | بازدید : 2576 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: کاریکاتور , ,

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آيا مي دانيد؟
جمعه 15 آذر 1392 ساعت 2 بعد از ظهر | بازدید : 2028 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا میدانید: یک خرس قادر است با سرعت یک اسب بدود

آیا میدانید: اسب ها قادرند در حالت ایستاده بخوابند

آیا میدانید: کانگرو ها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند

آیا میدانید: گونه ای از خر گوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند

 

 

 

 

 

آیا میدانید: ۶۰ درصد از ماهواره های جهان نظامی و ۴۰ درصد بقیه غیر نظامی است؟
آیا میدانید: در ۷۵% از خانواده های آمریکایی زنان مسئول رسیدگی به امور مالی منزل هستند؟

آیا میدانید: بزرگترین سوسمارهای جهان رودخانه سرباز در سیستان و بلوچستان ایران است؟

آیا میدانید: ۳۰ برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند؟

آیا میدانید: چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است؟

آیا میدانید: مساحت سطح کره زمین ۵۱۵ میلیون کیلومتر مربع است؟

آیا میدانید: اگر ۳ قاره آسیا و آمریکا و آفریقا را به هم وصل کنیم ایران در مرکز جهان است؟

 

آیا میدانید: دارکوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند

آیا میدانید: سالا نه ۵۰۰ فیلم در امریکا و ۸۰۰ فیلم در هند ساخته می شود

آیا میدانید: تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس می باشد

 

 

 

 

 

 

آیا میدانید مغز انیشتین 1375 گرم وزن داشته است.

آیا میدانید هرکس در روز حدود 23 هزار بار نفس می کشد.

آیا میدانید پرواز با کایت یک ورزش حرفه ای در تایلند است.

آیا میدانید تنها حیوانی که نمی تواند شنا کند، شتر است.

آیا میدانید در این دنیا تعداد جوجه ها از آدم ها بیشتر است.

آیا میدانید ایران چهاردهمین تولیدکننده برق در جهان است.

آیا میدانید در واشنگتن بیشتر از تعداد مردم، تلفن وجود دارد.

 

 

موضوعات مرتبط: آیا می دانستید؟ , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آيا مي دانيد؟
جمعه 15 آذر 1392 ساعت 2 بعد از ظهر | بازدید : 1712 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار ( پاپ )
پنج شنبه 14 آذر 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1890 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گيتار پاپ

 

 

 

خصوصي

 

 

 

 

09354679617

موضوعات مرتبط: آیا می دانستید؟ , ,

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


شعر و آكورد آهنگ پنجره ها ( شادمهر عقيلي )
چهار شنبه 13 آذر 1392 ساعت 1 بعد از ظهر | بازدید : 3764 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

                          موزيك. Dm  Gm  Dm  Gm  Dm  Gm   C    Dm

            

                         تو حضور مبهم پنجره ها

                         Dm                Gm     Dm

                                                 روبه روم ديواراي آجريه

                                                Dm             Gm

                              خورشيد روشن فردا مال توست

                                    Gm       D

                                                سهم من شباي خاكستريه

                                      A                               Bb

                       توي اين دلواپسي هاي مدام

                       Dm                          Gm    Dm

                                               جز ترانه هاي زخمي چي دارم

                                              Dm                        Gm

                      وقتي حتي تو برام غريبه اي

                                 Gm             D

                                     سر رو شونه هاي بارون مي ذارم

                                     A                                        Bb

                      اسم تو براي من مقدسه

                      Bb                 Am     D

                                               تا نفس تو سينه پر پر ميزنه

                                             Dm                  Bb                    C   Gm   

                       باورم كن كه فقط باور تو

                  Bb              Am   Dm

                                              مي تونه قفل قفس رو بشكنه

                                     Dm                       Bb                 C    Gm

                     بنما يه آسمون بي دريغ

                Dm                Gm         C  Dm

                                           بنما يه كوره راهه ناگذير

                                        Dm                 Bb            C

                   اي ستاره ي شباي مشرقي

                          Dm                 Gm         C

                                         پر پرواز من و ازم نگير

                                      Dm              A        Bb

                    موزيك.

                اسم تو.....................



موضوعات مرتبط: شعر و آکورد , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دعوت از ترانه سرايان
سه شنبه 12 آذر 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1745 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 


از ترانه سرايان جهت همكاري




در آلبوم دعوت به همكاري ميشود.



شود.

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار
یک شنبه 10 آذر 1392 ساعت 4 بعد از ظهر | بازدید : 1847 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گيتار پاپ

 

 

خصوصي

 

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


كاريكاتور
شنبه 9 آذر 1392 ساعت 2 بعد از ظهر | بازدید : 1841 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تاريخ زبان هاي ايراني
جمعه 8 آذر 1392 ساعت 11 قبل از ظهر | بازدید : 1933 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

خانواده زبان هيا هند و اروپايي از حدود هزاره اول پيش از ميلاد

 

در بخش بزرگي از اروپا جنوب  و جنوب  غربي آسيا رايج بوده 

 

و از نيمه دوم سده پانزدهم ميلادي در آمريكا و آفريقا و اقيانوسيه

 

 رايج شده است. وداها در هند و گاث ها در ايران از كهن ترين

 

آثار ادبي اين زبان به شمار مي روند اما كهن ترين سند مربوط

 

به اين زبان كه از وداها و گاث ها نيز قديمي تر هستند متعلق

 

به زبان هاي لوويايي مي باشد كه چند كتيبه از آنها به دست

 

آمده است. اين زبان ها در قلمرو امپراطوري هيتي ها رواج

 

داشته است كه امروزه با محدوده آسياي صغير مطابقت دارد.

 

هروزني دانشمند چك در سال 1915 م كشف كرد كه اين

 

زبان ها متعلق به خانواده زبان هاي هند و اروپايي هستند.

 

اليور گرني در اين باره مي نويسد. نام هيتيايي به وسيله

 

دانشمندان متاخر به عنوان زبان رسمي سرزمين حاتي

 

به اين زبان داده شده و مورد موافقت همگان قرار گرفت

 

اما اگر بخواهيم سخن دقيق بگوييم درست نيست زيرا

 

كلمه حاتي لي به طور خاص در هيتيايي در متون براي

 

آوردن عباراتي در زباني كاملا متفاوت به كار رفته است.

 

 

 

موضوعات مرتبط: تاريخ زبان هاي ايراني , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار ( پاپ )
پنج شنبه 7 آذر 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1808 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گيتار پاپ



خصوصي

 

 

09354679617

 

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


برتر از پروانه ( سهراب سپهري )
چهار شنبه 6 آذر 1392 ساعت 12 قبل از ظهر | بازدید : 2189 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

دريچه باز قفس بر تازگي باغ ها سر اگيز است.

اما بال از جنبش رسته است.

وسوسه چمن ها بيهوده است.

ميان پرنده و پرواز فراموشي بال و پر است.

در چشم پرنده قطره بينايي است

ساقه به بالا مي رود ميوه فرو مي افتد. دگرگوني غمناك است

نور آلودگي است. نوسان آلودگي است. رفتن آلودگي

پردنده در خواب بال و پرش تنها مانده است.

چشمانش پرتو ميوه ها را مي راند.

سرودش بر زير و بم شاخه ها پيشي گرفته است.

سرشاري اش قفس را مي لرزاند.

نسيم هوا را مي شكند دريچه قفس بي تاب است.

موضوعات مرتبط: سروده های سهراب سپهری , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


رباعيات خيام
سه شنبه 5 آذر 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1909 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

اسرار ازل را نه تو داني و نه من

وين حل معما نه تو خواني و نه من

هست از پس پرده گفت و گوي من و تو

چون پرده بر افتد نه تو ماني و نه من

 

 

 

نتوان دل شاد را به غم فرسودن

وقت خوش خود به سنگ محنت سودن

كس غيب چه داند كه چه خواهد بودن

مي بايد و معشوق و به كام آسودن

 

 

 

آن قصر كه بر جرخ همي زد پهلو

بر در گه او شهان نهادند سي رو

ديديم كه بر كنگره اش فاخته اي

بنشسته همي گفت كه كو كو كو كو

موضوعات مرتبط: رباعیات خیام , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دعوت از ترانه سرايان
دو شنبه 4 آذر 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1486 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

از ترانه سرايان جهت آلبوم دعوت 

 

همكاري ميشود.

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار
یک شنبه 3 آذر 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1662 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گيتار پاپ


خصوصي


09354679617 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سخناني از بزرگان
شنبه 2 آذر 1392 ساعت 4 بعد از ظهر | بازدید : 2547 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: سخنانی از بزرگان , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار ( پاپ )
جمعه 1 آذر 1392 ساعت 9 قبل از ظهر | بازدید : 1695 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گيتار ( پاپ )

 

 

خصوصي

 

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رباعيات خيام
پنج شنبه 30 آبان 1392 ساعت 8 قبل از ظهر | بازدید : 1986 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

اي دل همه اسباب جهان خواسته گير

 

باغ طربت به سبزه آراسته گير

 

وانگاه بر آن سبزه شبي چون شبنم

 

بنشسته و بامداد بر خاسته گير

 

 

 

اين اهل قبور خاك گشتند و غبار

 

هر ذره ز هر ذره گرفتند كنار

 

آواين چه شراب است كه تا روز شمار

 

بي خود شده و بي خبرند از همه كار

 

 

خشت سر خم ز مملكت جم خوش تر

 

بوي قدح از غذاي مريم خوش تر

 

آه سحري ز سينه خماري

 

از ناله بوسعيد ادهم خوش تر

 

موضوعات مرتبط: رباعیات خیام , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دعوت از ترانه سرايان
چهار شنبه 29 آبان 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1744 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

از ترانه سرايان جهت همكاري

 

 

 

 

 

در آلبوم دعوت به همكاري ميشود.

 

 

 

 

 

 

09354679617

 

 

 

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گيتار ( پاپ )
سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت 10 قبل از ظهر | بازدید : 2237 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

آموزش گيتار

 

{ پاپ }

 

خصوصي


09354679617

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


کاریکاتور { ورزشی }
دو شنبه 27 آبان 1392 ساعت 1 بعد از ظهر | بازدید : 2052 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: کاریکاتور , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


زندگي نامه خوانندگان قديمي ( بانو دلكش )
یک شنبه 26 آبان 1392 ساعت 11 قبل از ظهر | بازدید : 9202 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

در یازدهم شهریور ماه، نامی به چشم می خورد، بانو عصمت باقرپور بابلی، دلکش، در این روز و به سال 83 از میانمان رفتند.
متولد 1304 و شهر بابل مازندران، در خانواده ای پر جمعیت (می گویند 13 نفره!) از پدری پنبه فروش که گاه در برخی منابع؛ انتهای فامیلیشان هم این کلمه پنبه فروش می آید. گویا جناب عبدالعلی وزیری (خواننده و نوازنده تار) ایشان را کشف می کند، تعلیم می دهد و به رادیو می آورد. در همان شب اول اجرادر رادیو تهران می درخشد و مردم روز بعد در موردش صحبت می کردند. از میان خاطرات جناب پرویز خطیبی که بی پروا نیز وارد زندگی پشت پرده افراد می شود، این نکته را برای نخستین بار بود که می خواندم: آشنایی عبدالعلی وزیری با عصمت، یک ماجرای عاشقانه بود، عصمت او را نخواست... از هم جدا شدند! در آن سالها که دلکش تازه وارد عرصه خوانندگی شده بود و از همکار خود وزیری هم جدا مانده بود، مهدی خالدی و علی زاهدی با او ترانه هایی کار می کنند بیشتر بر روی اشعار نواب صفا، از آن دست می توان به ((ما را ز چه پابند جنون کردی و رفتی)) ، ((آمد نوبهار)) و ((دلی دارم که درمان نمی بیند)) اشاره کرد. بعدها با خطیبی ترانه ((باغ و چمن)) را کار می کند. با معینی کرمانشاهی ترانه ((آمد آمد با دلجویی...)) را ساختند. البته به لطف جناب علیرضا افتخاری این ترانه و نیز ((یادم آید، شوق روزگار کودکی- بازهم معینی کرمانشاهی)) و سایر قطعات آلبوم یاد استاد مجددا اجرا و در میان مردم نکته سنجمان به آلبوم ((دلکش مردانه!!)) مشهور شده است!
می گفتند به اصطلاح چپ کوک زنانه او، آبروی هرچه راست کوک مردانه است برده است! دوستان می دانند که در موسیقی چپ کوک اصطلاحیست که در آن کوک ساز برای صوت زن(زیر تر و زنانه تر) مناسب تر است، در راست کوک صدای ساز پرتر، بم تر و مردانه تر است یعنی جایی که مرد راحت تر بخواند. و این نشان از صدای رسا، قدرتمند و شفاف او داشت، در اوج قدرت با احساسی عمیق و درک بالا از شعر...
دلکش بارها گفته بود: عشق به صدای روح انگیز مرا خواننده کرد و هنوز هم که هنوز است آرزو می کنم که بتوانم مثل او بخوانم...
نقل این خاطره از کتاب خطیبی خالی از لطف نیست:
...جالبترین خاطره ای که از دلکش دارم مربوط به شبی است که به اتفاق خالدی، زاهدی، مجد و نواب صفا به جوستان رفتیم. جوستان منطقه ای است بین دزاشیب و نیاوران که در آن زمان یعنی سالهای 26 و 27 از مزارع گندم و صیفی کاری تشکیل می شد ولی امروزه ساختمانهای بزرگ و گرانقیمت آن، محل سکونت اعیان و اشرف است. در آن یکشنبه شب پس از آنکه دلکش ترانه ((مارا بس)) را که شعر آن از من و آهنگ از مهدی خالدی بود در رادیو اجرا کرد؛ قرار گذاشتیم بزم خصوصی داشته باشیم که نواب صفا پیشنهاد کرد به منطقه ای خلوت برویم و تا صبح بنشینیم و طلوع خورشید را به چشم خود ببینیم، با آنکه همان شب جلوی بی سیم پهلوی به دلکش پیشنهاد کرده بودند که در یک مجلس خصوصی شرکت کند و هزار تومان بگیرد اما دلکش زیر بار نرفت و گفت که: بودن با دوستان هنرمندم را به حضور در این مجلس ترجیح می دهم. به هرحال همراه ما آمد و مکانی را که درست وسط یک مزرعه بود انتخاب کردیم و نشستیم. مجد تارش را برداشت و شروع به نواختن کرد و بعد خالدی ویولون زد و علی زاهدی که ضرب را بسیار خوب می نواخت همراه ساز دوستش ضرب گرفت و خواند. ساعتها گذشت و ما در حال و هوای آن شب تابستان مسحور از ناله ساز و صوت دلنشین دلکش از خود بیخود بودیم. حدود ساعت یک بعداز نیمه شب دلکش در مایه سه گاه آوازی را شروع کرد و پس از آن ترانه معروف نواب صفا را خواند((به بزمم ساقی شیرین ادا باز آمد- بپرس از او چرا رفت چرا باز آمد؟)) در سالهای 26 و 27 نواب صفا چند ترانه جالب ساخت که بی اندازه گل کرد. در لحظاتی که دلکش آواز سه گاه را همراه با ساز مجد می خواند، ناگهان متوجه تعداد زیادی از دهقانان منطقه شدیم که دور ما جمع شده بودند و با دقت فراوان به صدای دلکش گوش می کردند، وقتی آواز تمام شد یکی از آنها گفت: ما در نیم فرسخی مشغول آبیاری بودیم، آواز رسای این خانم مارا به سمت شما کشید. آن شب دلکش اقرار کرد که هرگز سه گاه را به این خوبی نخوانده و تصور نمی کند که بعدها هم بتواند بخواند، اما چندسال بعد شب چهارم اردیبهشت 1356 سالگرد تاسیس رادیو ایران وقتی دلکش پس از مدتها کناره گیری، روی صحنه هتل هیلتون ظاهر شد و ترانه معروف ((بردی از یادم)) را خواند، از آخرین ترانه هایی که من برایش ساختم، تمام مدعوین به پاخاستند و با کف زدنهای ممتد که بیش از پنج دقیق طول کشید فریاد زدند: مگر می شود ترا از یاد برد؟
و... از دیگر ترانه های ماندگار اوست : به کنارم بنشین – پرسون پرسون لرزون لرزون، اومدم در خونتون- سحر که از کوه بلند جام طلا سر میزنه- آتشی ز کاروان جدا مانده – سر به صحراها زدم من – امید جانم ز سفر باز آمد- کجا سفر رفتی
دلکش در سال 1330 به دعوت دکتر اسماعیل کوشان به استودیو پارس فیلم رفت و نقش اول فیلم ((شرمسار)) را بازی نمود؛ بعدها در جاده قدیم شمیران "فانوس" را که یک کلوپ هنری بود با سرمایه شخصی افتتاح کرد و خواننده ای جوان با نام هوشمند عقیلی را برای نخستین بار به مردم معرفی نمود.


|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
نظر سنجی

نظرتون درباره آهنگ مترسک چیست؟

آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هنرجو و آدرس mehrdadariya30.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 359
:: کل نظرات : 52

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 22

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 38
:: باردید دیروز : 795
:: بازدید هفته : 1312
:: بازدید ماه : 1299
:: بازدید سال : 6381
:: بازدید کلی : 86025