[[ شعر و موسیقی ]]
ساز شناسی
دو شنبه 30 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 9916 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 
16 Sep 2006
 

آئولوس

یکی از سازهای بادی قدیمی مردم یونان که نوعی قره نی و یا ابوا به حساب می آید با تفاوت اینکه دارای لوله دو شاخه بوده که یکی از آن دو معمولا سیر ملودی لوله دیگر را پشتیبانی می کرده است.
آئولوس یک نوع ساز باستانی متعلق به یونان است. این ساز جزو سازهای بادی با زبانه مضاعف و دارای دو نی می باشد که روی هر یک از آنها تعدادی سوراخ تعبیه شده است.

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی



بالابان
این ساز از یک لوله استوانه ای چوبی و یک قسمت سر مرکب از قمیشی دو زبانه ای تشکیل شده است. در روی لوله هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در عقب تعبیه شده است.
میدان صدای ساز، به اضافه تعداد کمی از فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی محلی، حدود دو اکتاو است.
طول ساز بدون زبانه 32 و در مجموع 40 سانتی متر است.
بالابان سازی محلی و متعلق به نواحی شمال غرب ایران است.
بالابان به نظر می رسد که کلمه ای به زبان آذربایجانی باشد.
فارسی آن را نرمه نای گفته اند.



بالايكا
بالالایکا: ساز ملی روسی، متعلق به خانواده گیتار، زهی و زخمه ای با مضراب، شکم ساز، سه ضلعی مثلث و گردن آن دراز که دستان های فلزی بر روی آن کوبیده و ثابت شده است.
این ساز معمولا دارای سه سیم از جنس روده است.
روس ها این ساز را در شش اندازه مختلف ساخته اند که در مجموع یک ارکستر بالایکا برای هر اندازه بالالایکا چند نوازنده از آن ها تشکیل می یابد.

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی



بانجو
بانجو سازی زهی و زخمه ای که با مضرابی سه گوش از جنس شاخ نواخته می شود. این ساز از یک گردن دراز و شکمی مدور و طبل مانند تشکیل شده که گاه دستان هائی بر گردن آن کوبیده و ثابت کرده اند، تعداد سیم های آن از پنج تا نه است.
می گویند این ساز در اصل از آفریقای شرقی تحت نام بان یا همراه بردگان سیاه آمریکا وارد شده است.
به هر حال این ساز در موسیقی جاز آمریکائی نقشی بسیار با اهمیت دارد.

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی



پیانو این ساز در سیر تحول سازهای زهی و اصولا در زمان پیدایش موسیقی با قدمت شش هزار ساله، اولین بار توسط شخصی به نام بارتولمئو کریستوفوری یکی از اساتید مشهور سازنده کلاوسن، سازی که به عنوان پدر پیانو شناخته می شود و صدایی مانند سنتور دارد.
در سال 1790 میلادی در شهر فلورانس ایتالیا ساخته شد. این استاد بزرگ به فکر افتاد که نواقص کلاوسن را با تبدیل مضرابهای مختلف که با فشار شسصتی ها از زیر به سیم های ساز برخورد می کرد و تعویض به چکش رفع نماید. اختراع او در دنیای موسیقی اهمیت فراوان یافت. کریستوفوری احتمالا خود نیز نمی دانست چه تحول عظیمی در جهان موسیقی به وجود خواهد آورد.کار مهم او این بود که از چکش های نمد پوش استفاده کرد. به علاوه اهرم جدیدی ساخت که چکش بتواند پس از ضربه روی سیم به سرعت برگردد. با این ابداع کلاوسن دگرگون شد و صدایی تازه در موسیقی به وجود آمد. به همین علت کریستوفوری برای معرفی ساز جدید نام نسبتا طولانی زیر را به کار برد.
یعنی کلاوسن با صدای آهسته و بلند این نامگذاری لازم بود تا وجه تمایز پیانو را با کلاوسن نشان دهد.

انواع پیانو
1. پیانو دیواری
در این ساز سیم های پیانو به صورت عمودی قرار گرفته و اهرم ها از طریق فشار بر روی شستی ها با زاویه 35 درجه چکش ها را به طرف سیم برده و بعد از ضربه زدن به سرعت بر می گرداند.
2. پیانو رویال
در این ساز سیم های پیانو به صورت افقی قرار گرفته و اهرم ها از طریق فشار بر روی شستیها با زاویه 35 درجه چکش را به طرف سیم به بالا پرتاب می کند و با سرعت زیاد به سیم ها ی افقی ضربه می زند، نظر به اینکه هر چه طول سیمها بیشتر باشد صدای پیانو مطلوبتر می شود. پیانو های دیواری نظر به محدودیت ارتفاع حداکثر تا ارتفاع 135 سانتی متر ساخته شده استو در پیانوی رویال نظر به اینکه در سطح محدودیتی ندارد هم اکنون پیانوهایی تا طول 308 سانتی متر نیز ساخته شده است.

پیانو لا
در سالهای دهه 1860 میلادی پیانوهایی ساخته شده بود که بدون نوازنده آهنگ می نواخت و نیازی به نوازنده نداشت. تنها به وسیله پدالهای دوگانه و با فشار دادن روی هر پدال کارتهای سوراخ شده مخصوص به ترتیب به محل مکانیزم پیانو وارد شده و شستی های مورد نظر را حرکت می دادند که چکش های مربوطه به سیم ها اصابت کرده و آهنگهای از پیش تعیین شده را اجرا می کرد.
وسعت صدای پیانو عبارت است از هفت اکتاو یا بیشتر.
به علت بزرگی وسعت صدای پیانو نت نویسی آن بر روی دو حامل صورت می گیرد که معمولا حامل زیرین برای اجرا با دست چپ و حامل بالایی برای اجرا با دست راست اختصاص یافته است.
می نمودند.

منبع: مجله هنر موسیقی



پیکولو
پیکولو یا فلوت کوچک لوله ای است به طول تقریبی 30 سانتی متر، تعدادی سوراخ، و در نوع جدید آن تعداد زیادتری کلید(هر کلید متشکل از یک یا دو اهرم، میله، فنر، سوراخ گیر و ..)وسعت این ساز حدود سه اکتاو با تمام فواصل کروماتیک معتدل است.
این ساز را معمولا جزو سازهای انتقالی نمی شمارند، اگر چه عملا صدای آن یک اکتاو زیرتر شنیده می شود.
از این ساز دو نوع انتقالی نیز ساخته شده، که اولی به نام فلوت ربمل نیم پرده و دیگری فلوت می بمل یک پرده و نیم زیرتر از فلوت کوچک معمولی صدا می دهد.
فلوت کوچک از دسته سازهای بی زبانه است.



تار
جمله اي در هنر نوازندگي وجود دارد که مي گويد: بهترین ساز آن سازي است که نوازنده احساس کند این ساز در آغوش و دستان او به راحتي قرار گرفته و صدایی طبیعی و مطبوع نسبت به ذائقه فرهنگی او به وجود مي آورد.
و الحق که با نگاهي در بین سازها در خواهیم یافت که تار يک چنین سازی است.
نغمه هایی بسیار روح انگیز دارد و وقتی در آغوش نوازنده اش قرار می گیرد گویی که این چوب و پوست از روح نوازنده خود جان می گیرند و زنده می شوند.
تار یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی است که به آن وتر نیز گفته می شود.
اگر چه ما هنوز اطلاعات درستی از تاریخ دقیق پیدایش و ساخت آن نداریم ولی از قرار معلوم ان به زمان ابو نصر فارابی بر مي گردد.
موسیقی دانان قدیم و بزرگی چون صفی الدین ارموی،خواجه بها الدین و ابوالفرج اصفهانی و تنی چنداز شاعران و نویسندگان دوران گذشته درباره تقسیم فواصل پرده های که هم خوان و موافق پرده های تار نیز می باشد مطالبی گفته، شعری سروده و یاد کرده اند.
به عنوان مثال بابا طاهر همدانی شاعر شوریده و عارف ایران که در نیمه قرن پنجم هجری مي زيست در سروده ای از خود چنین این ساز را یاد مي کند:
دلی دیدوم چو مرغ پا شکسته، چو کشتی، بر لب دریا نشسته
همه گویند طاهر، تار بنواز صدا چون مي دهد تار شکسته
شکل ظاهری کاسه تار شبیه دل است و شاید به خاطر همین است که تار را ساز اهل دل و حال و تسکین دهنده روان آدمي لقب داده اند زیرا تار دارای صدای لطیف و دلربا است که بسیاری از متفکرین، عارفان، فیلسوفان، وارستگان و صوفیان پاک دل به آن عشق مي ورزند.
تار صدایی گرفته، محزون و کاملا شرقی دارد و از جنبه داشتن رزونانس، قدرت صدایی بالا و اجرای دستگاه ها و آوازهاي موسيقي سنتی ایران برترین و کاملترین ساز ایرانی محسوب مي شود.
تار از يک کاسه که روی آن پوست کشيده درست گردیده که همین کاسه نیز به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم شده که قسمت بزرگ را شکم و کوچک را نقاره مي نامند.
دسته تار معمولا 45 تا 50 سانتی متر است که بر کناره های جلوی آن دو روکش استخوانی کار گذاشته شده است در انتهای دسته تار جعبه ای تعبیه شده که ب ه جعبه گوشی معروف است، که از هر طرف آن سه گوشي بر سطوح جانبی این جعبه قرار داده شده که سیم های تار را به دور آنها مي پیچند.
تعداد سیم های تار شش عدد است که از آخر کاسه یا شکم شروع شده و از روی خرک که به منظور بالا نگاه داشتن سیم ها بر روی پوست قرار گرفته مي گذرد.
اين شش سیم در تمام طول دسته کشیده شده و به داخل جعبه گوشي ها رفته و به دور آنها پيچيده شده است.
سیمهای ششگانه عبارتند از:
دو سیم سفید( پائین) که همصدا کوک می شوند.
دو سیم زرد( همصدا)
یک سیم سفید نازک به نام زیر
و یک سیم زرد(بم)
که دو تای آخری غالبا به فاصله اکتاو کوک می شوند.
فاصله سیم های هم صوت سفید، نسبت به سیم های زرد غالبا چهارم و سیم های سفید نسبت به سیم بم معمولا فاصله اکتاو یا هفتم را تشکیل می دهند.
تار با مضرابی کوچک از جنس برنج به طول تقریبی سه سانتی متر نواخته می شود. در قسمتی از نصف طول مضراب، برای آنکه در دستهای نوازنده راحت قرار گیرد با موم پوشیده شده است.
در گذشته سازندگان تار در گوشه و کنار کشور بسيار بودند که نامی از ایشان به جای نمانده و تنها تنی چند از ایشان مثل استاد خاجیک، هامبارسون، فرج الله، آقا قلی، یحیی، برادران صنعت و استاد حاجی و پسرش رمضان شاهرخ شناخته شده اند.
کسانی که به بقای اين ساز و تکامل ان کمک کردند و عمر خود را بر سر این کار نهادند.

منبع: سازشناسی از سری برنامه های نیستان
سازشناسی پرویز منصوری
گردآوري:گلنار محمدي فر
Email:eutrepe_music@yahoo.com


ترومپت
ترومپت از دسته سازهای بادی مسی است.
در قدیم آن را از شاخ حیوان می ساختند، و این نوع شیپور شاخی را ابتدا یهودیها به نام شوفار در معابد خود به کار می بردند و امروز هم در کنیسه ها از آن استفاده می کنند.
ترومپت فلزی را یونانیها و رومیها ساختند.
باخ و هندل یک نوع شیپور را به نام کلارینو در ارکستر خود وارد کردند. در اوایل قرن 19 ترومپت های پیستونی اختراع شد که امروزه در ارکستر سنفونیک وظیفه مهمی دارد.
لوله ترومپت در قسمت اعظم طول خود استوانه ای و به طور نا محسوس مخروطی است و در انتها به دهانه ای ناقوس شکل ختم می شود.
ترومپت دارای سه دگمه متصل به سه دریچه است، فشار بر دگمه اول، دریچه مربوطه را باز کرده و طول لوله را در مجموع آنقدر زیاد می کند که صدای حاصل یک پرده بم شود، دگمه دوم هرگاه به پائین فشار داده شود، صوت حاصل نیم پرده و دگمه سوم، یک پرده و نیم پرده می آید.
ترومپت از سازهایی است که صدائی بلند، نافذ و زیبا دارد. صدای دو ترومپت برابر است با 20 تا 30 ویولن در ارکستر. ترومپت از این نظر بیشتر در هم نوازی استفاده می شود.
قسمت دهانی ترومپت فنجانی شکل و کم عمق است و انتهای ساز به ناقوسی نه چندان بزرگ ختم می شود.
ترومپت از سازهای انتقالی است.
از نوازندگان معروف ترومپت مورتایمر را می توان نام برد.

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی



تنبور
که معرب آن طنبور است.
دارای شکمی گلابی شکل و دسته ای دراز است که بر روی آن از 10 تا 15 پرده بسته می شود، رویه جلویی شکم چوبی است. دسته این ساز مانند سه تار به سر ساز متصل است و سر در حقیقت ادامه دسته است که بر روی سطوح جلویی و جانبی آن، هر یک گوشی کار گذارده شده که سیم ها به دور آنها پیچیده مي شوند.
در قدیم دوتار بر آن می بسته اند و اکنون سه تار هم بر آن می بندند، بعضی برای تقویت صدا شش تار هم بر آن می بندند.
سیم های تنبور چهار عدد و معمولا به فاصله های مختلف کوک مي شده است.
این ساز معمولا بدون مضراب و با انگشت نواخته می شود.
چنانکه در تاریخ موسیقی ایران نوشته شده در قدیم سازی به نام تنبور وجود داشته و از آن انواع مختلفی ذکر کرده اند مثلا گفته شده که فارابی تئوری دان مشهور موسیقی ایران تنبور بغدادی و تنبور خراسان را دستان بندی کرده است.

منبع:سازشناسی پرویز منصوری



تمبک
از میان سازهای ضربی موسیقی ایران تنبک کاملترین سازی است که تاکنون ساخته شده و آن را از گل پخته و چوب می سازند.
معمولا روی ضرب پوست بره می کشند و نوع گلی بزرگ آن را در زورخانه به کار برده و می برند و برای استقامت بیشتر روی آن را پوست گوسفند می اندازند.
این ساز از دو قسمت کلی و استوانه ای شکل تشکیل شده، قسمت اول( بالا و هنگام نواختن) به قطر تقریبی 25 تا 30 سانتی متر و به طول 45 سانتی متر،؛
که سطح بالائی آن پوست کشیده شده و در پائین به قسمت دوم متصل شده است و این قسمت عبارت است از استوانه باریکتری که در انتها( پائین) کمی گشادتر شده و به دهانه ای باز منتهی گشته است. جنس تمبک معمولی از چوب است.
تمبک به منظور نواختن به طور افقی روی ران نوازنده نشسته قرار می گیرد و او دست چپ خود را در بالا و دست راست را در کنار راست تمبک قرار می دهد و با انگشتان، نرمه و تمام دست خود بر قسمت های مختلف( مرکز، میان، کنار) پوست می کوبد.
صوت تمبک بدون ارتفاع معین است.
از آنجا که وسیله کوبیدن روی ساز انگشتان انسان است و این وسیله قادر است بر روی تمبک ریزه کاری و شیرین کاری های فراوان اعمال کند می توان از آن به عنوان تکنواز استفاده های شایان و جالب کرد.
نقش همنوازی در این ساز نه فقط همراهی ساز یا آواز و تامین و نگهداری ضرب موسیقی است بلکه طی 25 سال اخیر به ابتکار حسین تهرانی و همکاری دیگران ارکستری مرکب از گروه تمبک نوازان تشکیل شده قطعه هائی اجرا کرده اند.
تمبک زورخانه:
شکل ظاهری آن با تمبک معمولی کمی اختلاف دارد، قسمت بالائی آن به شکل جام (کاسه) و قسمت دنباله (در پائین) مخروطی تر از تمبک معمولی است. علاوه بر این تمبک زورخانه را از گل پخته می سازند. صدای آن نیز بم تر و قوی تر از تمبک معمولی است.
بلندی ساز 45 و قطر دهانه پوستی 48 سانتی متر است.چ
بهترین تنبک ها ساخت شیراز است.

منبع:سازشناسی پرویز منصوری
تاریخ موسیقی ایران



توبا
به مفهوم کلی و عام هر ساز بسیار بم بادی مسی یا برنجی را توبا می گویند به استثنای ترومبون که نام های مختلف آن عبارت است از اوی فونیوم، هلیکون و سوازفون.
لوله توبا، طی طول زیاد ساز، به تدریج گشاده تر می شود.
قسمت دهانی آن نسبت به سازهای بادی دیگر کمی بزرگتر و با عمق نسبتا کمتر از ساز بم تر از آن است.
این قسمت به لوله، که در ابتدا بسیار باریک است وصل می شود در انتهای لوله قطر آن بسیار زیاد است.
توبا از لحاظ ظاهر در شکل چهار گوش و تخم مرغی هر دو ساخته شده است.
توبا معمولا 4 دگمه و دریچه دارد.
دگمه چهارم سبب درستی و زیبائی صداهای بسیار بم می شود.
توبا تحت همین نام به سه اندازه مختلف ساخته شده:
توبای تنور(باریتون)
باس توبا
توبای کنترباس

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی



دایره
این ساز متشکل است از حلقه ای چوبی به عرض 5 تا 7 و قطر دایره ای از 25 تا 40 سانتی متر که بر یکی از سطوح جنبی دایره ای شکل آن پوست کشیده شده و در جدار داخلی ساز حدود چهل حلقه فلزی کوچک به فواصل مساوی آویزان شذه است. در یکی از نقاط جدار چوبی سوراخی است که نوازنده انگشت شصت دست راست را در آن داخل می کند و به این وسیله ساز را نگه می دارد و با بقیه انگشتان هر دو دست بر پوست می کوبد و در عین حال ساز را کمی سریع حرکت می دهد تا حلقه های کوچک داخلی همراه با کوبیدن انگشتان صوتی زنگ وار نیز حاصل کنند.
هیچ یک از اصوات ساز حائز ارتفاع معین نیستند.


منبع: سازشناسی پرویز منصوری
گردآوری:گلنار محمدی فر
Email:eutrepe_music@yahoo.com



دهل
این ساز متشکل از استوانه کوتاهی از جنس چوب، که قطر دایره ان حدود یک متر و ارتفاع آن 25 تا 30 سانتی متر است و بر دو سطح دایره ای شکل جانبی آن پوست کشیده شده است. بر دو نقطه از بدنه استوانه دو انتهای تسمه ای ثابت شده که نوازنده هنگام نواختن آن را به گردن می اندازد و به این ترتیب دهل در جلوی سینه و شکم او طوری قرار می گیرد که سطوح پوست دار در جوانب راست و چپ واقع شوند.نوازنده در دست راست خود چوبی به شکل عصا و در دست چپش ترکه ای نازک می گیرد و با آنها بر روی سطوح پوستی می کوبد، یا آنکه ترکه را به پوست چپ می چسباند و با عصا به پوست راست می کوبد.
کاسه صوتی دهل از جنس مس یا سفال می باشد.
صدای این ساز ارتفاعی نامعین دارد.
دهل، سازی کاملا محلی و همراهی کننده( بیشتر با سرنا) است.
چوبهای دهل را در اصطلاح ترکه و کجک می نامند.

منبع: سازشناسی پرویز منصوری
گردآوری: گلنار محمدی فر



دوتار
دارای شکمی گلابی شکل و دسته نسبتا دراز است. تعداد 17 تا 20 دستان بر دسته آن بسته می شود. برخی از دوتارهای محلی در نواحی مختلف جنوب فاقد دستان است.
سطح روی شکم چوبی است. تعداد سیم های آن چنانکه از نام ساز بر می آید 2 تا است که به فاصله های مختلف کوک می شوند. طول دسته حدود 60 و مجموعا تمام ساز حدود یک متر است.
وسعت صدای ساز از نت دو تا سل است، با تمام فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی ایرانی.
دوتار غالبا با انگشت یعنی بدون مضراب نواخته می شود.
این ساز جنبه ای بیشتر محلی دارد و در نواحی جنوب کشور ما بسیار متداول است.

منبع: سازشناسی پرویز منصوری



دوزله
این ساز متشکل از دو لوله مسی و گاه نئی، یا از جنس پر دای یا استخوان قلم مرغان دیگر) که به توازی به هم اتصال شده یا بر هم بسته و محکم شده است.
هر یک از لوله ها دارای قمیشی یک زبانه و مستقل از دیگری است. در طول هر لوله شش سوراخ، تعبیه شده، به طوری که سوراخ ها همواره در کنار هم قرار می گیرند. انتهای تحتانی لوله ها، مانند تمام سازهای بادی که تاکنون دیده ایم، باز است. دوزله به طولهای مختلف ساخته می شود.(کوچکترین آن، نوع ساخته شده در شهر به طول 22 سانتی متر و قطر حدود 2 سانتی متر است.)
وسعت ساز حدود دو اکتاو است که، بسته به بزرگی و کوچکی ساز در میدان صدائی متفاوت قرار می گیرد.
دوزله سازی است محلی و از انواع بادی های یک زبانه ای است.
در بعضی نقاط ایران، این ساز را جفته یا جفتی می نامند.

منبع:سازشناسی پرویز منصوری
گردآوری: گلنار محمدی فر



رباب
رباب به ضم اول بر وزن غراب سازی باشد مشهور که می نوازند و آن طنبور مانندی بود بزرگ و دسته کوتاهی دارد و بر روی آن به جای تخته پوست آهو کشند.
شکل ظاهری: رباب معمولا از چهار قسمت شکم، سینه، دسته و سر تشکیل شده است.
شکم در واقع جعبه ای به شکل خربزه است که بر سطح جلویی آن پوست کشیده شده و خرکی کوتاه روی پوست قرار گرفته است. سینه نیز جعبه ای مثلث شکل است که سطح جلویی آن تا اندازه ای گرده ماهی و از جنس چوب است. در سطح جانبی سینه هفت گوشی تعبیه شده که سیم های تقویت کننده صدای ساز به دور آنها پیچیده می شوند. بر سطح جانبی دیگر( سطح پائینی) پنجره ای دایره ای شکل ساخته شده است. دسته ساز نسبتا کوتاه است و بر روی آن حدود ده دستان بسته می شود و بلاخره در سر ساز مانند تار، جعبه گوشی ها قرار گرفته و در سطوح بالائی و پائینی این جعبه گوشی ها کمی به طرف عقب ادامه یافته است.
تعداد سیم های رباب شش یا سه سیم جفتی است که سیم های جفت با یکدیگر همصوت کوک می شوند.
سیم های رباب در قدیم از روده ساخته می شده در حالیکه امروزه آنها را از نخ نایلون می سازند و سیم بم روی نایلون روکشی فلزی دارد.
مضراب رباب امروزی مانند مضراب عود از پر مرغ ساخته شده است.
رباب اساسا محلی است و بیشتر در نواحی خراسان و مرز افغانستان معمول است.

رباب سوپرانو

سازی است با مقیاس کوچکتر از رباب معمولی که به پیشنهاد حسین دهلوی آن را رباب سوپرانو نام گذاردند و رباب معمولی، تنها در هنریتان موسیقی ملی و در موارد همنوازی در ارکستر در مقابل رباب ساخته شده سوپرانو نام رباب آلتو به خود گرفت.

منبع: سازشناسی پرویز منصوری




 
   






 
Copyright © 2006 sabamusic.se | Design by Chia

موضوعات مرتبط: سازشناسی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار پاپ خصوصی
یک شنبه 29 دی 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 1683 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گیتار  پاپ

 

خصوصی

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
شنبه 28 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1664 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش تئوری موسیقی

خصوصی

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
شنبه 28 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1529 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش تئوری موسیقی

خصوصی

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار پاپ
جمعه 27 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1736 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار پاپ
جمعه 27 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1688 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار پاپ
جمعه 27 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1706 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
پنج شنبه 26 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1634 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش تئوری موسیقی

 

خصوصی

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
پنج شنبه 26 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1581 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش تئوری موسیقی

 

خصوصی

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوت از ترانه سرایان
سه شنبه 24 دی 1392 ساعت 3 بعد از ظهر | بازدید : 1534 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

از ترانه سرایان جهت همکاری در آلبوم

 

دعوت به همکاری می شود

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوت از ترانه سرایان
سه شنبه 24 دی 1392 ساعت 3 بعد از ظهر | بازدید : 1651 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

از ترانه سرایان جهت همکاری در آلبوم

 

دعوت به همکاری می شود

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
دو شنبه 23 دی 1392 ساعت 4 بعد از ظهر | بازدید : 1811 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سهراب سپهری ( مرغ افسانه )
یک شنبه 22 دی 1392 ساعت 3 بعد از ظهر | بازدید : 2057 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

پنجره ای در مرز شب و روز باز شد

و در مرغ افسانه از آن بیرون پرید.

میان بیداری و خواب

پرتاب شده بود.

بیراهه فضا را پیمود.

چرخی زد

و کنار مردابی به زمین نشست.

تپش هایش با مرداب آمیخت.

مرداب کم کم زیبا شد.

گیاهی در آن رویید،

گیاهی تاریک و زیبا.

مرغ افسانه سینه خود را شکافت

تهی درونش شبیه گیاهای بود.

شکاف سینه اش را با پرها پوشاند.

وجودش تلخ شد.

خلوت شفافش کدر شده بود.

چرا آمد؟

از روی زمین پرکشید

بیراهه ای را پیمود

و از پنجره ای به درون رفت.

مرد، آنجا بود.

 

موضوعات مرتبط: سروده های سهراب سپهری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ساز شناسی
شنبه 21 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 2229 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

سازشناسی - معرفی سازهای مختلف

آئولوس

یکی از سازهای بادی قدیمی مردم یونان که نوعی قره نی و یا ابوا به حساب می آید با تفاوت اینکه دارای لوله دو شاخه بوده که یکی از آن دو معمولا سیر ملودی لوله دیگر را پشتیبانی می کرده است.
آئولوس یک نوع ساز باستانی متعلق به یونان است. این ساز جزو سازهای بادی با زبانه مضاعف و دارای دو نی می باشد که روی هر یک از آنها تعدادی سوراخ تعبیه شده است.

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی



بالابان
این ساز از یک لوله استوانه ای چوبی و یک قسمت سر مرکب از قمیشی دو زبانه ای تشکیل شده است. در روی لوله هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در عقب تعبیه شده است.
میدان صدای ساز، به اضافه تعداد کمی از فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی محلی، حدود دو اکتاو است.
طول ساز بدون زبانه 32 و در مجموع 40 سانتی متر است.
بالابان سازی محلی و متعلق به نواحی شمال غرب ایران است.
بالابان به نظر می رسد که کلمه ای به زبان آذربایجانی باشد.
فارسی آن را نرمه نای گفته اند.



بالايكا
بالالایکا: ساز ملی روسی، متعلق به خانواده گیتار، زهی و زخمه ای با مضراب، شکم ساز، سه ضلعی مثلث و گردن آن دراز که دستان های فلزی بر روی آن کوبیده و ثابت شده است.
این ساز معمولا دارای سه سیم از جنس روده است.
روس ها این ساز را در شش اندازه مختلف ساخته اند که در مجموع یک ارکستر بالایکا برای هر اندازه بالالایکا چند نوازنده از آن ها تشکیل می یابد.

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی



بانجو
بانجو سازی زهی و زخمه ای که با مضرابی سه گوش از جنس شاخ نواخته می شود. این ساز از یک گردن دراز و شکمی مدور و طبل مانند تشکیل شده که گاه دستان هائی بر گردن آن کوبیده و ثابت کرده اند، تعداد سیم های آن از پنج تا نه است.
می گویند این ساز در اصل از آفریقای شرقی تحت نام بان یا همراه بردگان سیاه آمریکا وارد شده است.
به هر حال این ساز در موسیقی جاز آمریکائی نقشی بسیار با اهمیت دارد.

منبع: فرهنگ تفسیری موسیقی
 

موضوعات مرتبط: سازشناسی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
جمعه 20 دی 1392 ساعت 11 بعد از ظهر | بازدید : 1616 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش تئوری موسیقی

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
جمعه 20 دی 1392 ساعت 11 بعد از ظهر | بازدید : 1664 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش تئوری موسیقی

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
پنج شنبه 19 دی 1392 ساعت 5 بعد از ظهر | بازدید : 1819 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تصاویر عجایب
چهار شنبه 18 دی 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1685 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: تصاویر عجایب , ,

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تصاویر عجایب
چهار شنبه 18 دی 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1906 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: تصاویر عجایب , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوت از ترانه سرایان
سه شنبه 17 دی 1392 ساعت 3 بعد از ظهر | بازدید : 1403 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

از ترانه سرایان جهت همکاری

در آلبوم دعوت به عمی می آید.

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار پاپ
دو شنبه 16 دی 1392 ساعت 4 بعد از ظهر | بازدید : 1855 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رباعیات خیام
یک شنبه 15 دی 1392 ساعت 4 بعد از ظهر | بازدید : 1813 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

گر چه غم و رنج من درازی دارد

عیش و طرب تو سرفرازی دارد

بر هر دو مکن تکیه که دوران فلک

در پرده هزار گونه بازی دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: رباعیات خیام , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاریکاتور
شنبه 14 دی 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 2121 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: کاریکاتور , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


کاریکاتور
شنبه 14 دی 1392 ساعت 8 بعد از ظهر | بازدید : 2335 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات مرتبط: کاریکاتور , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش گیتار
جمعه 13 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1724 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چهار شنبه 11 دی 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1858 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

ای مزدا

دروغپرستانی که

از اندیشه نیک روی برتابند

به رنج افتند، ولی راستکاران هرگز چنین نکنند.

و پیروان راستی را

چه نادار باشند و چه دارا

باید گرامی شمرد

و پیروان و دروغین و دروند را

هر چند هم که توانگر و توانا باشند

باید کم ارج و خوار داشت.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
چهار شنبه 11 دی 1392 ساعت 7 بعد از ظهر | بازدید : 1796 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سخنانی از بزرگان
دو شنبه 9 دی 1392 ساعت 12 قبل از ظهر | بازدید : 2413 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

اگر شما به خودسازي، نوآوري، پيشرفت و دگرگوني باور داشته باشيد، بايد بدانيد كه براي به دست آوردن آنها، هيچ چيز بهتر از چشم و هم‌چشمي نيست.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

چشم و هم‌چشمي به شما درس باارزشي مي‌دهد و آن اينكه هر اندازه شما خوب باشيد، هميشه كسي پيدا مي‌شود كه از شما بهتر است.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

خوشبختي يعني رشد، يعني زماني كه شما در حال رشد هستيد؛ و يك چشم و هم‌چشمي خوب سبب اين رشد شده است.((ويليام باتلر ييتس)) 

 

 

 

 

 

 

 

جوانان با هر شكستي بيشتر رشد مي‌كنند و مي‌آموزند كه باختن، به چَم مرگ يا بي‌ارزشي آنها نيست، بلكه سوي ديگر پيروزي است.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

با شكست‌ها و پيروزي‌هاي خود، شاد باشيد. بكوشيد در بازي‌ها، برابر نشويد، بهتر شويد.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

به هر چيز كه بنگريد و هر چيزي را كه ببينيد، در زندگي شما رشد مي‌كند. هرچه را هم كه رد كنيد، به پشت سرتان مي‌افتد. اگر هميشه به سايه‌ها بنگريد، بدون ترديد، سايه‌ها تبديل به زندگي‌تان مي‌شوند.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

اگر يك هفت تير، پشت سر افراد بدبين بگذاريد، بي‌درنگ از اين حس "ضد زندگي" بودن درمي‌آيند و ناگهان به ميليون‌ها بهانه براي زنده بودن مي‌انديشند.((چسترتون)) 

 

 

 

 

 

 

 

پذيرش دشواري‌ها و پذيرفتن و دست و پنجه نرم كردن با آنها، يكي از ويژگي‌هاي افراد خوش‌بين است.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

عشق، نه مي‌آيد و نه روي مي‌دهد، بلكه عشق، آفريده مي‌شود.((استيو چندلر)) 

 

 

 

 

 

 

 

دنيا به هر گونه‌اي كه بخواهيم به آن بنگريم، براي ديدن ما آفريده مي‌شود.((كافمن)) 

 

 

موضوعات مرتبط: سخنانی از بزرگان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش تئوری موسیقی
شنبه 7 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1557 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش تئوری موسیقی


خصوصی



09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
جمعه 6 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1802 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوت از ترانه سرایان
پنج شنبه 5 دی 1392 ساعت 11 بعد از ظهر | بازدید : 1689 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

از ترانه سرایان جهت همکاری در

در آلبوم دعوت به همکاری می شود.

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
چهار شنبه 4 دی 1392 ساعت 9 بعد از ظهر | بازدید : 1571 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دستگاه های موسیقی ایرانی
سه شنبه 3 دی 1392 ساعت 11 قبل از ظهر | بازدید : 2007 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 
دستگاه های موسيقی ايرانی
 

آيين جمشيد
از آوازهاي سي گانه باربد. اين لحن را نظامي ساز نوروز خوانده است.

آذربايجاني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

آرايش خورشيد
از لحان سي گانه باربد است. در برهان قاطع نام اين آواز آرايش جهان آمده است.


ابوعطا
يكي از متعلقات دستگاه شور، كه گامش با آن يكي است و تنها اختلاف آن با شور در توقف مكرر روي درجه چهارم ( نت شاهد ) و درجه دوم ( نت ايست ) است. حجاز نيز شبيه به ابوعطا است و بيشتر براي خواندن مناجاتهاي مذهبي و قرآن بكار مي رود.

ابوالچپ
نغمه اي كه در ماهور و راست پنچ گاه آيد
.

ارجنه
نوايي و لحني است از موسيقي
.

اسپهان
نام آهنگي از موسيقي.

اسپهانك
نام آهنگي از موسيقي.

اشكنه
نام نوايي از موسيقي است.

اشوراوند
از اصطلاحات موسيقي است.

اصباهان
نام مقامي است از كليه دوازده مقام موسيقي و آن را اصفهانك نيز خوانند.

اصفهان
يكي از چهار مقاله اصلي موسيقي است داراي دو فرع، حسيني و نوا، نام پرده اي از دوازده پرده موسيقي، اصفهانك نيز گفته مي شود.

اصول ثقيل
يكي از هفده اصول موسيقي و اصول را به هندي تال گويند.

اصول خفيف
يكي از هفده اصول موسيقي.

اصول دار
در هيات نوازندگان كسي را گويند كه اصول نگاه دارد يا با اشارات دست و چوب و با ضرب آنان را به اصول رهبري كند.

آن كه با طبل يا دف يا دورويه( دايره ) اصول نگاه دارد و خوانندگان و رقاصان و ورزشكاران را رهبري كند.

اصول فاخته
نوع يازدهم از هفده گونه اصول در موسيقي است. نام اصولي باشد كه از هفده بحر اصول موسيقي و آنرا فاخته ضرب هم خوانند و نام صوتي هم هست.

افشار
نغمه اي از دستگاه شور است، گوشه هاي مهم آن عبارتند از: درآمد، جامه دران، مثنوي پيچ، قرايي، شاه ختايي.

اوج
از گوشه هاي دستگاه شور است.

اورنگي
يكي از الحان سي گانه باربد است.

اوفر
هشت ضرب ( ديك دك دك ديك ديك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران است.


باد آورد
نام نوايي است از موسيقي.

باده نوشين
نامي از نامهاي موسيقي.

باروزنه
نام نوايي است از موسيقي.

باغ سياووشان
باغ سياووشان نام نوايي است از موسيقي و يكي از الحان سي گانه باربد است.

باغ شهريار
دستاني از موسيقي ايراني و از دستانهايي كه باربد در وصف قدرت و ثروت خسرو پرويز ساخته بوده است.

باغ شيرين
نام نوايي از موسيقي و لحن چهارم از سي لحن باربد.

برافشان
( ديك دك ديك دك ديك دك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران است.

برگردان مسيحي
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

بستان شيرين
نام نوايي است از موسيقي كه آن را باغ شيرين هم ناميده اند.

بسته صفاهان
لحني از الحان موسيقي.

بسته نگار
نوعي سرور و راگني و نقشي است از موسيقي.

بسكنه
نوايي از موسيقي است.

بغدادي
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

بيات ترك
از نغمه هاي شور است كه گوشه هايش عبارتند از: در آمد، شكسته، قطار و فيلي


پاليزان
از نغمه هاي دوره ساساني است.

پرتو فرخار
دومين آوازي كه باربد براي خسرو پرويز خواند و خسرو را چنان خوش آمد كه گفت: «همه اعضاي بدن من مي خواهند براي بهره بردن از آن سراپا گوش گردند»‌.

پرده تنگ
نام الحاني از الحان موسيقي.

پرده چغانه
نام نوايي است از موسيقي.

پرده خرم
نام نوايي است از موسيقي.

پرده دير سال
نام پرده اي است از موسيقي.

پرده زنبور
نام پرده اي است از موسيقي.

پرده عنقا
نام نوايي است در موسيقي.

پر كوهان
نوايي است از سي و يك لحن معروف.

پنجه كردي
آهنگي از موسيقي.

پيش در آمد
نوعي قطعه ضربي است كه در واقع قسمتهاي مهم يك دستگاه است كه با ضرب يكنواخت سه ضرب و شش ضرب و دو ضرب و چهار ضرب اجرا مي شود.


تخت اردشير
نام نوايي است از موسيقي در دوره ساساني.

تخت طاقديس
يكي از الحان سي گانه باربد است. اين آواز را تخت طاقديس نيز خوانند.

تركي ضرب
سيزده ضرب است ( ديك ديك دك دك دك ديك دك ديك دك ديك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران است.



ثقيل
سي و شش ضرب است. از ضربهاي موسيقي ايراني است.

جالينوس
نام نوايي است در موسيقي.

جامه دران
از نغمه هاي ساخته نكيسا و متعلق به دوره ساساني در مايه اصفهان است كه گويند نكيسا اين نوا را چنان خوب نواخت كه حضار مجلس همه جامه ها به تن پاره كردند و مدهوش افتادند.

جرق
مقام موسيقي، پرده موسيقي.

جفت ساز
يكي از فنون و هنرهاي سازندگي و صفتي از صفات سازهاي زهي.

جمش
نام آوازي است.

جوانويه
نام آهنگي است در موسيقي.

جهارت
آهنگي است در موسيقي.


چار باغ
از الحان موسيقي، آهنگ مخصوصي در يكي از دستگاه هاي موسيقي قديم ايران.

چار ضرب
نوعي از نوازش ساز كه به هندي چوتالا گويند و نوعي نواختن ضرب كه در زورخانه معمول است.

چار گاه
چهار گاه را ببينيد.

چپ مضراب
اصطلاحي در طرز مضراب زدن به سيم هاي ساز.

چسته
نغمه و آهنگ را گويند.

چغان
چوبي را گويند مانند مشته حلاج كه سر آن شكافته جلاجلي چند در آن تعبيه كنند و اصول موسيقي را بدان نگه دارند و نام دستگاهي از موسيقي نيز هست.

چكاوك
از نغمه هاي دروه ساساني است در مايه همايون.

چنبر
دوازده ضرب ( ديك دك ديك ديك دك ديك دك دك دك ) از ضربهاي موسيقي ايراني است.

چند مايگي
از اصطلاحت موسيقي است.

چوپاني
نام آهنگي است از آهنگهاي موسيقي مي باشد.

چهار پاره
از گوشه هاي موسيقي ايراني است و معمولا در حجاز ابوعطا مي آيد و معمولا سه ضربي است و عده اي آن را هفت ضربي مي دانند و اين وزن در ماهور به نام نصير خاني معروف است.

چهار گاه
دستگاهي است بسيار قديمي و اصيل. بعضي از آوازهاي محلي و آهنگ عروسي معمولا در ايران و مبارك باد در اين دستگاه نواخته مي شود. گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: در آمد ـ پيش زنگوله و نغمه ( كه آهنگ دو ضربي است )‌زنگوله ( آهنگ سه ضربي )، پهلوي، رجز ( كه اشعار فردوسي با آن خوانده مي شود ) و گوشه هاي: بدر، زابل، بسته نگار، مويه، حصار، پس حصار، معربد، مخالف، مغلوب، دوبيتي، كرشمه، حزين، خزان، حدي، ارجوزه، منصوري، ساربانك، پرستوك، شهر آشوب، حاشيه، لزگي.

چهار مضراب
قطعاتي كه با يك ساز همراه تنبك اجرا مي شود كه اول مخصوص سازهاي مضرابي بوده ولي بعداً با سازهاي آرشه اي نيز تقليد شد.

حاجياني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

حربي
پنج ضرب ( ديك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران است.

حزان
اصطلاح موسيقي است.

حزين
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

حسيني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

حصار
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

حصارك بدل
لحني از الحان موسيقي.

حقه كاووس
يكي از الحان سي گانه باربد است. اين آواز را حقه كاس نيز گويند.


خارا
از گوشه هاي موسيقي در دستگاه شور است.

خارج خوان
اصطلاح موسيقي است و بر كسي اطلاق مي شود كه خارج از دستگاه آواز خواند.

خاركن
نام نوايي است از الحان موسيقي كه از غايت فرح خار غم از دل مي كند.

خانه عنقا
نام نوايي از موسيقي است.

خاوران
نام يكي از گوشه هاي دستگاه ماهور است.

خجست
نام نوايي است از موسيقي كه آن را خجسته نيز گويند.

خسرواني
از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه ماهور نواخته مي شود و لحني كهن است كه مبتني بر نثر به مدح و آفرين خسرو پرويز نواخته مي شد. در واقع خسرواني يك نوع اشعار هجايي بوده و همانند ترانه ها و سرودهاي كنوني است.

خفيف
بيست و پنج ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران است.

داد آفريد
نام يكي از سرودهاي ايران باستان كه باربد براي خسرو پرويز ساخته بود نام درست آن بايد دادار آفريد باشد.

درآمد
از گوشه هاي موسيقي در بيات ترك و افشار.

درغم
از نغمه هاي دوره ساساني است.

دستان عرب
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

دشتستاني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

دشتي
يكي از آوازهاي دستگاه شور . دشتي از زيباترين متعلقات شور، و غم انگيز ولي ظريف است، آواز چوپاني ايران مي باشد و زندگاني بي آلايش چوپانان و صحرانشينان را وصف مي كند، گوشه هاي مهم نغمه دشتي عبارتند از: درآمد، دوبيتي، گيلكي، گبري، بيات كرد.

دل انگيزان
از نغمه هاي دوره ساساني است.

دو بر يك
پنج ضرب است ( ديك دك ديك دك دك ديك دك دك ديك ). از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

دوبيتي
از گوشه هاي موسيقي ايران است.

دور
سيزده ضرب، ( ديك دك ديك دك دك ديك دك دك ديك). از ضربهاي موسيقي است.

ذوات الاوتار
آلات موسيقي كه در آنها زه بود. اين آلات مثل عود و چنگ، نزهت، قانون، رباب، تنبور، تار، سه تار، سي تار، كمانچه و غيره مي باشد.

ذوات النفخ
آلاتي موسيقي كه با دميدن نفس آدمي يا هوا نغمه كنند قسم اول چون ناي و شيپور و سورنا و كرنا و قره ني و قسم دوم چون ارغنون و ناي انبان و ارگ و پيانو و غيره.

ذوالنقرات
آلات طرب كه با زخم و ضرب نغمه كنند چون دف و دورويه و تنبك و طبل و نقاده و دهل و مانند آنها.

ذوالاربع
اصطلاحي از موسيقي است.

ذوالاربعات
اصطلاحي از موسيقي است كه چهار نغمه نيز گفته مي شود.

ذوالخمس
اصطلاحي در موسيقي است.

ذوالكل
دوره نغمات هشتگانه يا گام را گويند.
« از داد آفريد تا دور »

راح و روح
از آواز هاي باربد كه نظامي آنرا روز فرخ ناميده است.

راز و نياز
يكي از گوشه هاي دستگاه همايون.

راست پنچگاه
اين دستگاه مقام ششم در موسيقي ايراني است كه بسيار قديمي است و به مناسبت اسم آن احتمالا به زمان ساسانيان مي رسد و نام « راست » در موسيقي ممالك مسلمان چه مجاور و چه دور ايران ديده مي شود. گوشه هاي آن خسرواني، بحر نور است و گوشه فرعي آن زنگوله صغير، زنگوله كبير، نغمه، روح افزا، نيريز، پنچگاه، سپهر، عشاق، نوروز عجم، قراچه، ميرقع، نهيب، عراق، محير، آشور، اصفهانك، بسته نگار، حزين، طرز، ابوالچپ، راوندي، ليلي و مجنون، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفير و فرنگ، ماوراء النهر، راك، راك عبدالله، شهر آشوب، حربي.

راست حجاز
موسيقي پرده حجاز كه راست قديماً پرده ( دايره ) بوده است مانند راست پنجگاه و غيره و حجاز نيز يكي از ملحقات دستگاه شور است.

راست ساز
نوعي از فنون سازندگي و صفتي از صفات سازهاي زهي است.

راست كوك
اصطلاحي از موسيقي كه در سازهاي زهي كه يك سر سيمها به كاسه ساز متصل است و ثابت مي باشد و سر ديگر آن سيمها به گوشه هاي غير ثابت اتصال دارد كه براي كم و زياد كردن آواي ساز آن گوشه ها را به طرف راست يا چپ مي پيچاند.

راست ماهور
دستگاه ماهور در اصطلاح موسيقي.

راست مايه
آهنگي از موسيقي است از دستگاه راست پنچگاه.

راك عبدالله
نام نوايي است در دستگاه ماهور.

رامش جان
نام لحن هشتم از سي لحن باربد و نوايي است از ساخته هاي او، در برهان قاطع اين لحن آرامش جهان نوشته شده است.

رامشخوار
نام نوايي است از موسيقي.

راوندي
نام قطعه اي از قطعات دستگاه همايون در اصطلاح موسيقي.

راه گل
از نغمه هاي دوره ساساني است.

راهوي
( يا رهاوي ) نام مقامي از موسيقي كه رهاوي نيز گويند و مقامي از دوازده مقام موسيقي است.

رزم خسرو
نام پرده و لحني از موسيقي ( اصطلاحي از موسيقي ).

رمل صغير
دوازده ضرب ( ديك دك دك دك ديك دك ديك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

رمل كبير
بيست و هشت ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

رنگ
نوعي موسيقي كه با آن مي توان رقصيد.

رواني
پنج ضرب ( ديك دك ديك دك ) از ضربهاي موسيقي ايراني است.

روح الارواح
اصطلاحي است در موسيقي.

روز فرخ
از آواز هاي باربد.

روشن چراغ
از نغمه هاي دوره ساساني است.

رهاوي
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

ره خسرواني
يكي از آهنگهاي باربد است.

زابل گبري
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

زاحم
يكي از آهنگهاي موسيقي است.

زاغ
نام نوايي است از موسيقي.

زبول
نوايي است كه مطربان زنند.

زجاف
آواز و صداي كوس و نقاره را گويند.

زخمه ور
نوازنده سازهاي زهي را گويند.

زنگوله
نغمه اي از راست پنجگاه است كه سه ضربي است.

زير افكن
از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه شور ساخته شده است.

زيركش سلمك
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

ساربانك
يكي از آهنگهاي موسيقي است.

سازسير آهنگ
ساز بلند آواز.

سازگري
نام پرده اي است از موسيقي مركب از مقام عراق و اصفهان.

ساز نوروز
از آوازهاي باربد.

سبز آرنگ
نام لحني از مصنفات باربد.

سبز بهار
نام نوايي از موسيقي است و آنرا سبزه بهار نيز گويند. و از نغمه هاي دوره ساساني است.

سبز در سبز
نوايي از موسيقي و نام لحن نهم از سي لحن باربد.

سبزه بهار
نام نوايي و لحني از موسيقي.

سبزه در سبزه
سبز در سبز را ببينيد.

سبك
در اصطلاح موسيقي به نوعي از آهنگ گفته مي شود كه قابل فهم عامه باشد مثل موسيقي جاز كه در اين موسيقي در مقابل سنگين كه عبارت از موسيقي كلاستيك است بكار برده مي شود.

سپهبدان
نام پرده اي از موسيقي.

سرخانه
به اصطلاح موسيقي به معني آواز بلند است.

ستي زرين
نام آهنگي است.

سر پرده
نام پرده اي از موسيقي.

سرجس
نام آهنگي است.

سرزير
نام نوايي است از موسيقي.

سرصبح
آهنگي كه سربازان پيش از سپيده دم نوازند.

سروستان
از الحان سي گانه باربد است.

سروسهي
از آوازهاي باربد.

سلمك
اصطلاحي است در موسيقي.

سه گاه
اين دستگاه تقريباً در همه ممالك اسلامي متداول است. اين دستگاه بيشتر براي بيان احساس غم و اندوه كه به اميدواري مي گرايد مناسب است. آواز سه گاه بسيار غم انگيز و حزن آور است.گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: در آمد، مويه، زابل، مخالف، حصار، گوشه هاي ديگر مانند: آواز، نغمه، زنگ شتر، بسته نگار، زنگوله، خزان، بس حصار، معربد، حاجي حسيني، مغلوب، دوبيتي، حزين، دلگشا، رهاوي، مسيحي، ناقوس، تخت طاقديس، شاه ختايي، مداين، نهاوند.


شادباد
از نغمه هاي دوره ساساني است.

شاديانه
ساز و دهل كه به شادي فتح يا عروسي مي زنند.

شادروان مرواريد
نام صوتي از مصنفات باربد و وجه تسميه اش اين است كه روزي باربد رامشگر به شادروان خسرو پرويز نشسته بود آن صوت را نواخت و آن را شادروان نام نهاد و خسرو فرمود طبقي پر از مرواريد نثار باربد كردند و آن را شادروان مرواريد خواندند و ضمناً اين صوت لحن دوازدهم از سي لحن باربد است.

شاكورد
نام نوايي از موسيقي.

شاه ختايي
از گوشه هاي موسيقي در نغمه افشار.

شاه ناز
نام لحني است در موسيقي.

شاه نامه
نام لحني است در موسيقي.

شبديز
از الحان سي گانه باربد است كه به مناسب مرگ شبديز ( اسب خسروپرويز ) سروده شده است.

شب فرخ
يكي از الحان باربد. در برهان قاطع نام لحن چهاردهم، از سي لحن باربدي محسوب شده ولي در فهرستي كه نظامي در خسرو و شيرين آورده لحن شانزدهم از سي و يك لحن باربدي است.

شور
اين دستگاه ريشه بسيار قديمي دارد و مبناي بيشتر موسيقي هاي محلي و موسيقي معمول در ايلات به شمار مي رود نغمه هاي اين دستگاه عبارتند از:

1ـ نغمه ابوعطا كه گوشه هاي آن؛ در آمد، حجاز و چهار باغ است ( چهار باغ قطعه اي است ضربي، كه با اشعار با قافيه مخصوص همراهي مي شود).

2ـ نغمه بيات ترك با گوشه هاي؛ درآمد، قطار و فيلي. قطار در ايلات كرد بسيار معمول است و اغلب با اشعار بابا طاهر همراهي مي شود.

3ـ نغمه افشار كه گوشه هاي مهم آن؛ درآمد، جامه دران، مثنوي پيچ، قرايي، شاه ختايي است.

4ـ نغمه دشتي كه خود استقلال نيمه كاملي دارد. پايه موسيقي محلي بخصوص در شمال ايران است گوشه هاي مهم اين نغمه؛ درآمد، دوبيتي، گيلكي، گبري، بيات كرد است.

علاوه بر گوشه هايي كه در چهار نغمه بالا ذكر شد، گوشه هاي ديگري نيز در اين دستگاه نواخته مي شود مانند: سيخي و سملي در ابوعطا، دوگاه و روح الارواح در بيات ترك، نهيب در افشاري بيدكاني، چوپاني، غم انگيز، سرنج و كوچه باغي در دشتي، شهناز، گريلي، ملانازي، بزرگ، رهاب در شور. گوشه هاي ديگر دستگاه شور از اين قرارند: زيركش، سلمك، گلريز، صفا،‌خارا، قجر، حزين، قراچه، رهاوي، دستان عرب، تبه نگار، بغدادي، چهار پاره، برگردان مسيحي، حسيني، عراق، نهفت شكسته، اوج، غم انگيزم، عقده گشا، كوچه باغي، نشابورك، ضرب اصول، نيشاپور، حاجياني، دشتستاني، آذربايجاني، خسرواني، مهرباني.

صبا
نام آهنگي از آهنگهاي موسيقي.

صحت نامه
تصنيفي است در موسيقي ساخته نصيرالدين طوسي.

صفا
از گوشه هاي موسيقي در دستگاه شور است.

صفاهان
نام پرده اي از موسيقي كه آن را در آخر شب سرايند.

صفاهانك
يكي از دوازده مقام موسيقي.

صوت الفتح
پنجاه و نه ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

صوفيانه
سه ضرب ( ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايراني مي باشد.

صيار
آواز چنگ را گويند.

ضرب اصول
از گوشه هاي دستگاه شور است.

طاقديسي
نام نوايي است از سي لحن باربد.

طرنگشت
آواز تار و سازهاي زهي.

طنطنه
آواز تنبوره ورود و بربط را گويند و به معني آواز نقاده و كوس نيز گفته شود.


عراق
از گوشه هاي دستگاه شور است.

عقده گشا
.از گوشه هاي دستگاه شور است

غرد
نوايي است از موسيقي.

غم انگيزم
از گوشه هاي دستگاه شور است.

غنايي
شعر غنايي يا شعر موسيقي، شعري است كه حاكي از عواطف و احساسات روحي باشد. فخر، حماسه، حكمت و تعليم، مدح، هجا، رثا ء، تشبيب، وصف مناظر و نظاير آنها همگي در اين گونه به چشم مي خورد.

غنچه كبك دري
لحن بيست و ششم از سي لحن باربد.

غنه
تحريري است از موسيقي كه در هنگام غنا و سراييدن بخيشوم بيني و دماغ ادا كنند.

فاخته ضرب
( ديك ديك دك ديك دك دك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران و نام اصل يازدهم از هفده بحر اصول موسيقي كه گونه اي نواختن ساز را هم گويند.

فرخ روز
نام پرده اي است از موسيقي و صوتي از مصنفات باربد و نام لحن بيست و هفتم از سي لحن باربد.

فرغانه
نام شعبه اي است كه آن را نهاوندك مي خوانند.

فنه
نام نوايي است كه مطربان نوازند.

فيلي
از گوشه هاي نغمه بيات ترك است.


قالوس
نام نوايي و لحني از موسيقي است.

قجر
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

قرايي
از گوشه هاي موسيقي در نغمه افشار.

قراچه
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

قرة العين
نام آهنگي است در موسيقي.

قره باغ
آهنگي است در موسيقي.

قصابه
نام آهنگي است.

قطار
از گوشه هاي بيات ترك كه در ايلات كرد بسيار معمول است و اغلب با اشعار بابا طاهر خوانده مي شود.

قفل رومي
نام لحن پانزدهم از سي لحن باربد. ( اين لحن ترجمه شده لحن پهلوي است به عربي )


كاري
اصطلاح موسيقي است.

كاويزنه
از آهنگهاي موسيقي است.

كبك دري
از الحان سي گانه باربد است.

كرشمه
نغمه كوچك و سه ضربي است كه در اثر دستگاه ها و آوازها نواخته مي شود.

كوچه باغي
از گوشه هاي دستگاه شور است.

كيخسرو
از آواز هاي باربد.

كين ايرج
از الحان سب گانه باربد است.

گام
دايره، ذوالكل دوره نغمات هشتگانه ،گام توالي هشت نت موسيقي است.

گاويزنه
نوايي از موسيقي است.

گبري
گوشه اي در ابوعطا است
گردانيا
نام نوايي است از موسيقي.

گردانيه
نام پرده اي از موسيقي است.

گشايش
نام آهنگي است در موسيقي.

گلريز
از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.

گلزار
نام نوايي است در موسيقي.

گل نوش
از نغمه هاي دوره ساساني است.

گنج باد آورده
از الحان سي گانه باربد است كه به افتخار شهر براز سردار معروف ايران به مناسبت فتح مصر ساخته شده است و منظور گنجهايي است كه امپراطور روم باركشتي كرده بود و بوسيله بادبه ساحل افتد و نصيب سردار ايراني شد.

گنجدار
نام نوا و صدايي است از موسيقي.

گنج ساخته
از آواز هاي باربد.

گنج سوخته
نام لحن هجدهم است از سي لحن باربد.

گنج عروس
يكي از ساخته هاي باربد.

گنج فريدون
نام نوايي است كه رامشگران زنند.

گنج گاو
نام لحن هفدهم از سي لحن باربد. نام ديگر اين لحن كه در برهان قاطع نوشته شده گنج كاوس است.

گنج گاوان
نوايي است از نواهاي باربد.

گنج گاوميش
نام نوايي است از نواهاي باربد.

گوركا
آهنگي است از موسيقي.

گوشت
يكي از شش آواز موسيقي است كه آن نوروز و مايه و سلمك و گوشت و شهناز و گردانيه باشد.

گويا
نام آهنگي است.
لبينا
نام نوايي از موسيقي است.

ليلي
نوايي از موسيقي است.

ماه بركوهان
يكي از الحان سي گانه باربد است.

ماهور
فواصل گام ماهور با فواصل گام بزرگ غربي منطق است اين دستگاه به همين نام و فواصل مشابه در شرح ادوار صفي الدين يافت مي شود و همين دليل قدمت آن است. اين گام مبين شجاعت، شادي و اميدواري و پيشرفت زندگي است. گوشه هاي اين دستگاه عبارتند از: درآمد، كرشمه، گشايش، خوارزمي و گاهي دلكش كه گوشه دستگاه شور است و براي تنوع و خروج از يك نواختي در اين دستگاه مي نوازند. گوشه هاي ديگر اين دستگاه كراوغلي، داد، خسرواني، خاوران، طرب انگيز، طوسي، آذربايجاني، فيلي، زيرافكند، ماهور صغير، ابول، حصار ماهور، نيريز، نهيب، عراق، محير، آشور آوند، زنگوله، سروش، اصفهانك، راك هندي، صفير، نغمه، راك عبدالله، ساقي نامه، صوفي نامه، پروانه، بسته نگار، حربي، شهر آشوب.

مثنوي پيچ
از گوشه هاي موسيقي در نغمه افشار.

مخالف
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

مخمس
بيست ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران است.

مرواي نيك
يكي از الحان سي گانه باربد است.

مشكدانه
از الحان سي گانه باربد است.

مشك مالي
از آوازهاي باربد.

مشكويه
يكي از الحان سي گانه باربد است.

مويه
از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.

مهرباني
از گوشه هاي دستگاه شور است.

مهرگاني
از آوازهاي باربد. مهرماني نام ديگر اين آواز است كه در برهان قاطع نوشته شده است.


نار شيرين
نام نوايي است از موسيقي

ناز نوروز
نام نوايي است از موسيقي.

ناقوس
در موسيقي نام يك آواز از دستگاه سه گاه است.

ناقوسي
نام لحن بيست و ششم از سي لحن باربد.

ناله
آواي ادوات موسيقي.

نخجيرگان
نام نوايي است از موسيقي كه باربد آن را ساخته است. اين نوا را نخچير گان و نخچيرگاني هم گويند كه نام لحن سي ام باربد است. و به قولي نام لحن بيست و هفتم است.

نخچير گاو
نام نوايي است از موسيقي. ظاهراً اين كلمه مصحف نخچير گان است.

نستور
در موسيقي نام يك رنگ دستگاه همايون و نوا است.

نشابور
يا نشابورك نام نوايي است از موسيقي و نام شعبه اي است از نوا كه به نواشابور مشهور است.

نصيرخاني
چهار پاره را به ببينيد.

نغمه
گوشه اي از دستگاه راست پنجگاه است كه سه ضربي است.

نوا
فواصل درجات دستگاه نوا با گام شور مشابه است فقط نت اصلي آن با گام شور تفاوت دارد. در اين دستگاه حالت آرمش و سلامت نفس مشاهده مي شود و براي همراهي اشعاري حاكي از معاني فلسفي مناسب است. گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: درآمد، كه از مايه شروع مي شود و شاهد آن نت چهارم گام و ايست آن نت دوم است. گردانيه، گوشت، نهفت. گوشه هاي ديگر‌ آن: نغمه، بيات راجع، حزين، مويه، عشاق، عشيران، نيشابورك، خجسته، مجلسي، ملك حسيني، بوسليك، نيريز، نستوري، طاقديس، رهاب، عراق.

نوبهاري
از آواز هاي باربد كه نظامي آنرا غنچه كبك دري ناميده است.

نوروز
از الحان سي گانه باربد در مايه همايون است كه به نام جشن باستاني و ملي ايران ناميده شده و به نامهاي مختلف، نوروز كوچك و نوروز خارا و نوروز كيقبادي آمده است كه بعدها نوروز صبا جانشين آنها شد و در كتابهاي دوران بعد نوروز عجم و نوروز عرب نيز آمده است.

نوروز صبا
در پرده چكاوك و از پرده بيداد شروع مي شود ( نوروز را به ببينيد ).

نوروز غرب
در پرده چكاوك توقف مي كند ( نوروز را به ببينيد ).

نوروز خارا
به پرده چكاوك فرود مي آيد ( نوروز را ببينيد ).

نوشين باده
از الحان سي گانه باربد است.

نهفت
از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه نوا ساخته شده است.

نهفت شكسته
از گوشه هاي دستگاه شور است.

نيشاپور
از گوشه هاي دستگاه شور است.

نيم ثقيل
هفده ضرب ( ديك دك ديك دك دك ديك دك ديك دك دك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

نيم دور

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش گیتار
دو شنبه 2 دی 1392 ساعت 10 بعد از ظهر | بازدید : 1960 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

آموزش گیتار پاپ

 

خصوصی

 

09354679617

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ضرب المثل
یک شنبه 1 دی 1392 ساعت 1 بعد از ظهر | بازدید : 2182 | نویسنده : مهرداد آريا | ( نظرات )

 

 

 

 

ظالم پاي ديوار خودشو ميكنه!

 

ظالم دست كوتاه

 

عاشقان را همه گر آب برد

 

خوبرويان همه را خواب برد!

 

عاشق بي پول بايد شبدر بچينه!

 

عاشقي پيداست از زاري دل!

 

نيست بيماري چو بيماري دل

 

عاقل گوشت ميخوره، بي عقل بادنجون!

 

عالم بي عمل، زنبور بي عسله!

 

عالم شدن چه آسون آدم شدن چه مشكل!

 

عالم نا پرهيز كار، كوريست مشعله دار!

 

عسل در باغ هست و غوره هم هست!

 

عروس مياد وسمه بكشه نه وصله بكنه!

موضوعات مرتبط: ضرب المثل های معروف , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
نظر سنجی

نظرتون درباره آهنگ مترسک چیست؟

آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هنرجو و آدرس mehrdadariya30.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 359
:: کل نظرات : 52

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 22

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 50
:: باردید دیروز : 22
:: بازدید هفته : 50
:: بازدید ماه : 1156
:: بازدید سال : 5119
:: بازدید کلی : 84763